Sør-Amerikas hjerte

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra byen. Jeg måtte innom Sentrum Reisemedisin for å kjøpe drikkevaksine mot cholora og e-coli. Greit å være beskyttet mot diverse bakterier.

Det er to uker til jeg reiser til Sør-Amerika nå. Reisetrangen slår til for fullt nå når jeg ser at det snør sidelengs utenfor stuevinduet mitt.

Første stopp i Latin-Amerika blir i Buenos Aires i Argentina. Der blir vi i fire dager. Selv om jeg reiser med en gruppe har jeg tre dager her på enenhånd. Jeg orket ikke melde meg på alle felles-utfluktene. Jeg synes jo det er kjempespennende å gå på oppdagelsesferd helt alene på nye steder. Tenkte at jeg kanskje kunne ta en dagstur til Uruguay også mens jeg er i Argentina. Det er bare en kort fergetur over Rio de la Plata. Vi får se hva jeg får til.

Neste stopp blir i Paraguay. Her overnatter vi bare en natt og besøker en gammel jesuittisk by som står på UNESCOs verdensarvliste. Vi skal også besøke Italipu-demningen som ligger på elven Parana på grensen mellom Paraguay og Brasil. Her får vi omvisning på verdens største vannkraftverk.

Et av høydepunktene på turen blir nok Iguazu-fossen som vi skal se både fra den argentinske siden og den brasilianske siden. Det er klodens bredeste fossefall som strekker seg i en tre kilometer lang hesteskoform. Den består av 275 mindre fosser. Høres mektig ut.

Videre går turen til Rio de Janeiro i Brasil. Her skal vi selvfølgelig få se nærmere på Kristusstatuen på Corcovadofjellet. Vi skal på båttur på Guanabara-bukten, ta kabelbane til Sukkertoppen og mye annet spennende i Rio.

Trenger jeg å si at jeg gleder meg veldig til denne turen og det kribler skikkelig i magen nå når jeg leser gjennom programmet.

Nå er det bare å sette seg ned å pugge spanske gloser.

Og glede seg over at når jeg kommer hjem igjen i slutten av februar er vi bittelitt nærmere våren her i Norge. Bare fordeler med å reise til varmen på høst/vinterhalvåret.

#argentina #paraguay #brasil #latinamerika #søramerika #reise #ferie #gruppetur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

4 thoughts on “Sør-Amerikas hjerte

  1. Stilig!! Jeg reiser også rundt Sør-Amerika for tiden 😀 Men jeg startet i Peru og avslutter antakeligvis i Argentina!

  2. Så spennende. Jeg var i Sør-Amerika for noen år siden og var så vidt innom Argentina og Paraguay. Iguazu falls ble sett fra Brasiliansk side og er utrolig flott. Rio er bare helt herlig 🙂 Gleder meg til å lese mer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top