FJELLTURTERAPI i 2018

Familirt har 2018 vrt enda et tft r. Jeg har en veldig nr og kjr som er rusavhengig. Til tider kan det vre veldig vanskelig leve med. Man fler seg ofte maktesls, fortvilet og frustrert fordi "ingenting nytter" nr man prver hjelpe den man er glad i.

Det som er viktig for meg oppi alt er skape meg en god og meningsfull hverdag. Reiser og fjellturer er noe av det jeg gjr for ta vare p meg selv, noe som er veldig viktig for prrende til rusavhengige.

Turer p fjellet er terapi for meg (utenom samtaler med gode venner og kollegaer). Tankene blir klarere og man ser ting i et annet perspektiv nr man er ute i naturen. Jeg blir i hvertfall mer positiv og ser litt lysere p livet.

Mlet i r var g 15 turer jeg ikke hadde gtt fr. Jeg klarte bare 10 nye topper, utenom mange turer p byfjellene rundt Bergen.

Bildet her er fra Bruviksnipa 822 MOH p Ostery.

Da jeg var p ferie i Jordan i april hadde jeg en flott tur opp i fjellene i Petra. Det var en helt magisk tur forbi templene og gravkamrene i den mystiske oldtidsbyen.

Jeg har selvflgelig blogget om Jordan-turen fr, s det er bare bla tilbake til april 2018.

P vei nordover i sommer hadde jeg et stopp hos en venninne i Sunnfjord. Vi gikk noen flotte fjellturer sammen. Her er vi p toppen av Hesjetinden 492 MOH med nydelig utsikt til Sognefjorden.

P samme turen nordover stoppet jeg ogs i ndalsnes. Her gikk jeg opp til Rampestreken 537 MOH. En fantastisk utsikt herfra, men ikke noe sted for de med hydeskrekk. Jeg var litt skjelven nr jeg gikk utp her.

Hper at jeg skal f gtt hele Romsdalseggen i r kanskje.

Trollhatten i Brnnysund var ogs en fin tur jeg hadde i r.

Bakkanosi 1398 moh p Voss var den desidert flotteste fjellturen i 2018. En varm sommerdag i juli p jobb gikk jeg denne turen med fire andre. Det var en tung tur, men den spektakulre utsikten over Nryfjorden var virkelig verdt strevet.

En venninne og jeg var noen dager p miniferie i Rogaland. Vi klarte finne fram til den bermte Trollpikken og bestige den.

Mens vi var i Stavanger tok vi oss ogs en tur opp p Preikestolen. Det er en vakker tur, men dessverre alt for mange som har begynt g denne turen n.

Siste helgen i august kom jeg meg opp p Norges tak, Galdhpiggen 2469 moh, sammen med en venninne.

For vre rlig var det ikke noen fin turopplevelse. Det var surt og kaldt, masse folk og veldig glatt siste delen av turen. Men n er jeg veldig fornyd med at jeg har vrt her. Det blir nok flere turer i nasjonalparkene vre.

Siste turen i r var p selveste nyttrsaften. Da gikk meg og min datter opp p flyen for se rakettene klokken 24.00. Herlig mte avslutte 2018 og nske 2019 velkommen. Det var ikke rare fyrverkeri-showet, men veldig gy vre der likevel.

Loddo i Austevoll og Tysnessto er to kommunetopper jeg har vrt p 2018. Jeg hper det skal bli mange fler i 2019. Neste r igjen har jeg hrt at Sogn og Fjordane og Hordaland skal sls sammen, s da hadde det vrt greit kommet i ml med kommunetopper i Hordaland. Vi fr se hvor langt jeg kommer....

Turer blir det ihvertfall 😉

#fjellturer #reise #bergen #norge #hordaland #utptur

Linda Mikkelsen

48, Bergen

Drmmen min er reise i alle landene i Asia fr jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det reise til andre verdensdeler ogs. Jeg er s heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. S mulighetene er mangen til reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til ha med meg barnebarna p tur nr de blir litt strre. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Bde fjernt og nrt. Har alltid vrt fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjr. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i ret. P tross av vret er jeg ogs veldig glad i norsk natur, s jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vrt p. Takk for at du er med p reisene mine :-) Linda Mikkelsen