En drømmeferie på Maldivene

Vi kom hjem torsdag formiddag etter en fantastisk ferie på Maldivene. Maldivene oppleves akkurat så harmonisk og avslappende som det ser ut på bildene. Og når det eneste du trenger å gjøre i 11 dager er litt yoga, sole deg, bade og rusle rundt på små øyer i 30 varmegrader, da er livet ganske herlig.

Flyplassen ligger på en egen øy, så vi tok båt derfra til en øy i nærheten som het Maafushi. Her bor det ca 2500 innbyggere. Vi var på denne lokale øyen i en uke og ble kjent med noen av de som jobbet på hotellet og i dykkerklubben vi brukte.

Selv om Maldivene er et strengt muslimsk land med Sharia lov så virket de ganske avslappet på denne øyen ihvertfall. Kvinner kjørte mopeder og jobbet både i butikker, restauranter og på hoteller. Det var egne strender hvor vi kunne gå i bikini, men det var ingen som reagerte om turistene gikk i gatene med korte shorts og bare skuldre.

På bildet under står gjengen fra Lilys Rest å vinker når vi drar. Fantastisk vennlige og hjelpsomme mennesker.

Maldivene består av 1192 øyer i 26 forskjellige atoller. Maafushi ligger i Male atollen. Jeg har forklart litt tidligere i bloggen hva en atoll er, så det er bare å bla tilbake 😉

Fascinerende å se på kartet over Maldivene. Mange små øyer i ringer. Det er store avstander mellom noen av atollene. Sikkert også store forskjeller i kulturen på de forskjellige øyene. Alle er nok ikke like “liberale” som Maafushi.

I tillegg til øyene var det flere sandbanker rundt i lagunen. Her tilbrakte vi noen timer med snorkling og soling. Vår egen øde øy i det indiske hav. Helt fantastisk.

Sandbankene flytter på seg med strømmen i havet. Om noen måneder kan denne være borte.

En annen nydelig lokal øy vi besøkte het Gulhi. Her bodde det ikke mer en 200-300 innbyggere.

Her spiste vi lunsj og badet på den nydelige stranden.

Selvfølgelig måtte vi lage et skikkelig postkortbilde herfra. Jeg er hun hviteste på høyre side i bildet 😜

Visdomsord fra skolen vi besøkte på Gulhi.

Vi besøkte også en annen øy som het Guraidhoo. En lokal øy med ca 800 innbyggere. Her ble det bare å spise lunsj og handle litt suvenirer. Når det er 30 grader ute og luften står stille er det deilig å komme inn i de kjølige butikkene som har aircon.

En av suvenir-butikkene i den sjarmerende lille byen.

Utsikt fra Guraidhoo over til noen andre paradisøyer.

Sist men ikke minst hadde vi litt over to døgn på resortøyen Fihalhohi. Her er det bungalower med plass til 300 gjester tilsammen. Her kunne vi sprade rundt i bikini hele dagen om vi ville. Vi badet med fiskene svømmende rundt beina våre. Til og med hai. Vi hadde yoga på bryggen mens de store fruktflaggermusene flakset over hodet på oss.

Det var et eventyr å være her.

This is paradise!

Hegrer var det også mange av på resortet. Han her ville helt sitte på solstolen til en av damene. Han ble jaget ned flere ganger, men hoppet opp igjen. Flotte fugler da.

Siste bildet fra nydelige Fihalhohi. Dagene med Jomfrureiser her på Maldivene har vært uforglemmelig. Turen kommer langt opp på listen over mine beste ferieminner. Tror alle de 33 damene som var med i gruppen var storfornøyd.

Tilbake på flyplassen. Ganske spesielt å ta båt rett til terminalen. Bildet er tatt mot hovedstaden Male. Det går en bro fra denne øyen over til Male. Det hadde jo vært spennende å få sett den byen også, men får ikke tid til alt. Kanskje en annen gang?

#reiser #ferie #maldivene #male #indiskehav #atoll #jomfrureiser #jentetur #sologbad #yoga

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top