Sammfunnstjeneste på Maldivene

I dag har det gått i et. Etter frokost var det rett i båten og ut på ny snorkletur. I dag var det skilpadder som skulle observeres.

Jeg satt i båten i dag også, men fikk likevel sett fire skilpadder komme til overflaten for å puste litt. Det er skikkelig gøy å se skilpadder i det fri.

Men dette kan likevel ikke måle seg med opplevelsen vi hadde på Sri Lanka der skilpaddene kom helt opp til stranden for å spise. Vi kunne være i vannet sammen med de og mate de med sjøgress. Vi så til og med små skilpadder bli klekket og kravle seg ned til sjøen. En fantastisk tur.

Etter en stund med snorkling kjørte vi til en annen liten øy i Male atollen. Den het Guraidhoo og var en fargerik liten øy med ca 800 innbyggere.

Nede ved havnen, i skyggen av noen trær sto det en flokk med 6-8 damer å bakte små kaker. De kjevlet deigen ut som lefser, skjærte lefsene i strimler og friterte de. Vi fikk en liten smaksprøve. De smakte nesten som pepperkaker.

Jeg ble jo litt nyskjerrig på om de skulle feire noe siden så mange var samlet for å lage kaker. Da fortalte de at de feiret omskjæringen av guttebarna sine. Gutter i 10-11 års-alderen blir omskjært på Maldivene denne helgen. Stakkers små.

Vi spiste lunsj i en nydelig hage her på Guraidhoo. Satt lenge på en solstol i skyggen og nøt det flotte utsikten.

En av gatene på den vakre øyen. Stativet med nettingen du ser til høyre på bildet er hagemøblene deres. De står over alt rundt på øyene. Noen enkle henger til og med i trærne. Faktisk fantastisk deilig å sitte i.

Ser ut som de er veldig glad i farger og planter på denne øyen også.

En ensom ungkar kanskje som har laget en kreativ dekorasjon.

Her er huset pyntet med økser og et sjakkbrett 😁

Når vi kom tilbake på Maafushi var det bare å hive fra seg tingene på hotellet og komme seg bort igjen til havnet. Nå skulle gjøre litt nytte for oss.

Vi skulle plukke søppel på øyen. Dessverre er det mange her også som bare slipper fra seg søppel der de sitter eller står.

Det ble noen sekker med søppel vi klarte å plukke rundt strendene.

Når vi var ferdig med søppelplukking skulle vi plante koraller.

De har laget "rammer" som vi stripset fast små koraller på. Etter et par år i sjøen har disse korallene vokst seg store og dannet er nytt rev hvor fisker og andre sjødyr kan leve.

Her blir rammene bært utover i sjøen. Andre frivillige begynte å plante koraller her for 2-3 år siden, så det er begynt å bli et flott rev på utsiden av den offentlige stranden på Maafushi nå.

Ja, så nå har jeg jobbet litt på Maldivene også. For å si som Gro Harlem Brundtland en gang på 80-tallet; det er typisk norsk å være god. 😜😆

Nå er klokken litt over 21 og jeg er stuptrøtt som vanlig. Det blir ikke noen sene kvelder her når dagene våre begynner klokken 07.00 med yoga og det er program resten av dagen også. Ikke noe feriekoloni dette altså. Men jeg synes det er kjekt å få oppleve mye forskjellig når jeg reiser. Jeg er ikke laget for å bare ligge på en strand.

#ferie #reise #maldivene #male #atoll #maafushi #gureidhoo #asia #jomfrureiser #jentetur #sologbad #snorkling #yoga

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Sammfunnstjeneste på Maldivene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top