Maafushi på Maldivene

Jeg kan ikke bare poste bilder av hvite strender, så her kommer litt flere bilder av øyen Maafushi som vi bor på nå.

Maldivene består av 26 naturlige atoller. En atoll er en eller flere koralløyer som omkranser en grunn lagune. Atoller dannes av vulkaner som ofte reiser seg flere tusen meter over havoverflaten. Over tid synker vulkanøya under havoverflaten mens koralløyene rundt har fortsatt å vokse seg høyere. Hvis du ser på kartet over Maldivene ser du at landet består av flere ringer med små øyer.

Så har vi lært oss det 😁

Bildet er forresten av en vakker liten iguan som har nesten samme farge som det rustne oljefatet den sto på.

Mellom yogatimene kl 07.00 og 17.30 i går hadde vi tid helt på egenhånd. Siden både meg og min søster ble alt for solbrent første dagen ble det minimalt med tid i solen. Vi gikk på tur rundt på den lille øyen og når vi var på stranden lå vi i skyggen av noen palmer.

Utsikt over byen. Det er mye byggeaktivitet her. Det meste seg ut til å bli nye hoteller.

Sjarmerende og fargerike gater.

Her står vi ved sjøen på ene siden av øyen og ser helt til sjøen på andre siden. Øyen er 260 meter på det bredeste.

Noe som er forferdelig trist er at de ikke har noe god søppel-håndtering her. All søppel blir fraktet bort til dyngen dere ser lengst borte på bildet. Det blir brent innimellom, men dessverre så blåser mye av dette ut i havet.

På resortene har de fått forbrenningsovner til å kvitte seg med søppel. Vi får håpe at denne øyen også vil få rå til å skaffe seg en forbrenningsovn ganske snart. Det begynner jo å bli endel turister som ligger igjen penger her etterhvert.

Her kommer søppelbilen.

Over til de idylliske bildene igjen 😊

Det er mange fastboende som har begynt å satse på turister. De har små boder hvor de selger turer til hval, hai, skilpadde eller djevelrokk safari. De tilbyr dykking og snorkling, surfing eller paragliding. Kanskje ikke dirtyman man har mest lyst å kjøpe turer av 😜

Nå er det en ny dag. Vi skal ut i båt. Svømme litt og ha yoga på en sandbank i havet i kveld. En ny herlig dag i paradis.

#maldivene #maafushi #jentetur #asia #jomfrureiser #ferie #reiser #sologbad #yoga

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top