En varm dag i Burgas

I går ble en enda varmere dag enn søndag. Gradestokken kom opp til 30 varmegrader og det var nesten vindstille.

På formiddagen gikk jeg meg en lang tur for å finne en innsjø som skulle ligge rett utenfor byen. Jeg gikk og jeg gikk, men kom meg ikke nær vannet fra noen kanter på grunn av at det var tett med busker og siv. Kjedelig. Har sett bilder der vannet er rosa pga mineralene det inneholder.

Jeg bestemte meg for å gå på stranden tilbake til byen. Selvfølgelig, siden det var nesten i enden, kom jeg inn der nudistene holdt seg. Alltid like pinlig når man ikke er helt forberedt. Etter å ha sett litt for mange nakne gamle kropper kom jeg meg ut på veien igjen. Følte meg mer komfortabel der.

Selve Burgas er ikke noe særlig fin by. Grå og slitt. Men det er mange åpne plasser der folk kan slå seg ned. Og benker over alt. Benker som er laget i alle fasonger. Som disse store fiskene her hvor man kan sitte på finnene.

Det er en lang gågate som går fra togstasjonen og helt ned til stranden. Med masse resturanter og små butikker.

Resten av byen ser omtrent sånn ut.

Det står en flott gammel skulptur av en grammofon i gågaten. Det sies at hvis du lytter når den spiller så kan du høre navnet til den som elsker deg 😛

Maten her er ganske lik som gresk mat. De bruker mye oster, yoghurt, kjøttboller og tomater. Mye forskjellige salater og urter.

I går fant jeg er god restaurant. Pizza Palace het den, men serverte mye mer enn pizza heldigvis. Ble så fornøyd når jeg fant en sunn rett på menyen. Kyllingsnitzel med hasselnøttcrust og parmesan, med broccoli, tomater og quinoa som tilbehør. Og det smakte så godt at det blir nok middag der i kveld også.

Ellers har jeg smakt på kjøttboller og noen gode tomatsalater.

Frokosten her på hotellet er ikke noe å skryte av. Tørt fint brød eller croissant, litt ost og pølse. Så da velger jeg heller den vanlige havregrøten jeg har med meg hjemmefra.

Og så har jeg funnet noe "sunnere" snacks jeg kan ha på hotellet på kvelden.

Det har blåst veldig i natt og temperaturen har sunket helt ned til 15 grader. Går ut ifra at den vil stige litt i løpet av dagen. Ellers er det nå bare å få på seg langbukser og genser igjen. Tenkte jeg skulle prøve å finne en buss som går til Nessabar nå. En gammel by som står på UNESCOs verdensarvliste.

#burgas #balkan #bulgaria #svartehavet #europa #reise #ferie #norskereiseblogger #reiseralene