En avslappende dag i Burgas

Det er søndag og en rolig dag i Burgas. De fleste er ortodokse kristne her og det virker som "alle" holder hviledagen hellig. Mange familier rusler rundt i den enorme parken som går langs strendene eller samles på en av de mange resturantene i byen.

Jeg likte meg godt i denne enorme parken. Synes det var flott at den skilte byen fra stranden. I mange andre storbyer med strender er det som oftest bygget fullt av hoteller og restauranter langs strandpromenadene.

I parken finner man flere lekeplasser, små cafeer, statuer og til og med et lite tivoli. Hvor mange kilometer lang den er fant jeg ikke ut av, men det er ihvertfall mulig å tilbringe og rusle rundt her i timesvis.

I en krok i parken var det til og med et område der det hadde vært sandskulptur-konkurranse. Mange fantastiske skulpturer her. Hvilke skulptur som vant vet jeg ikke, for alt er skrevet med kyrillisk skriftspråk og det forstår jo ikke jeg bæret av.

Jeg poster ofte flere bilder på Instagram enn her i bloggen. Så det er bare til å sjekke ut Limi70 hvis du vil 🙂

Selvfølgelig var jeg nede ved stranden også. Jeg tok først en spasertur helt ut på piret her så jeg fikk et fint overblikk over strendene og parken.

Det var overraskende at det var så lite folk på stranden. Det var jo søndag og nydelig vær med 26 grader. Virket som alle turistene er dratt hjem og de fastboende får ha byen og strendene for seg selv.

Det var herlig å kjenne varm sand mellom tærene. Det blåse en behagelig bris fra havet. Akkurat passe varmt til å klare å sitte å nyte det i noen timer.

Dagens geografi-time; Svartehavet er forbundet med Middelhavet gjennom Bosporosstredet (aldri hørt om), Marmarahavet (heller ikke hørt om) og Dardanellene (heller ikke dette). En tredjedel av vannet i Europa renner ut her i Svartehavet, så på enkelte steder er saltinnholdet veldig lavt.

Nå har jeg altså vasset i dette havet også 🙂 Utrolig nok glemte jeg å pakke bikini før jeg reiste til sydenlandet!

Her bor jeg på Hotel Bulgaria. Det er den høyeste og styggeste bygningen i byen. Og det eldste hotellet her visstnok. Ganske slitt, men helt greit. Jeg betaler bare 1600,- for fire netter, så kan vel ikke klage på det.

Jeg fikk rom i 16.etg. Det er 17 etasjer totalt. Flott utsikt over byen herfra.

Nå er det leggetid igjen. Klokken er en time før Norge. Selv om jeg føler jeg har tatt det veldig med ro i dag viser Fitbiten min at jeg har gått over 22 000 skritt. Herlig. Det blir sikkert like mange i morgen. Her er det mer å oppdage. Burgas er mye roligere enn jeg forestilte meg. Men kanskje det er annerledes i morgen når hverdagen starter?

#burgas #balkan #bulgaria #europa #reise #norskereiseblogger #reiseralene #svartehavet #strand

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top