Miniferie i Rogaland

Forrige uke kjørte meg og en venninne en tur til Stavanger. Det er 4-5 timers kjøretur med to ferger fra Bergen. Det er enormt med ferger her i dette landet. Dyrt blir det også når det er bompenger i tillegg alle steder.

Men det er nå en fin strekning å kjøre med gode veier.

Vi hadde booket oss inn på Scandic hotell nær havnen, hvor vi skulle være to netter. Et flott hotell (til og med bra frokost) med gangavstand til det som måtte være å se i denne byen.

Vi satt fra oss bagasje på rommet og gikk ut for å se oss rundt.

Må si at jeg ikke fant Stavanger noe særlig spennende. Vi spiste middag på Egon og gikk tidlig inn på hotellet for å slappe av.

Neste dag hadde vi egentlig tenkt å gå på Preikestolen, men det var meldt regn og tordenbyger så vi måtte utsette den turen.

Vi tok oss en tur til Egersund istedenfor. En annen liten by langs kysten ca en times kjøring sør for Stavanger.

Ikke så spennende denne byen heller. Men litt mer sjarmerende med masse blomster, små smau og gamle hus. Sentrum består for det meste av et par gågater. En elv renne gjennom Egersund og skiller den gamle bydelen fra det moderne kjøpesenteret.

Mens vi var i Egersund tok vi oss en spasertur til Trollpikken. En merkelig fjellformasjon som ble "berømt" i fjor da noen som følte seg krenket hadde klart å hugge ned det svære fallossymbolet. Det kom på nyhetene i alle kanaler på TV og aviser.

Det ble samlet inn penger fra frivillige som klarte å få fjellet på plass igjen. Ser ut som det er brukt kobber til å sveise den på. Om de fikk tak i de eller den som ramponerte stedet vet jeg ikke. Sikkert mange mistenkte i Egersund som er kjent for alle sine religiøse sekter.

De er sikkert fortvilet over at det nå kommer ti ganger så mange turister her nå.

Turen opp til Trollpikken er 2 km på godt merket grusvei og sti.

Så kan vi krysse den av bucketlisten 😀

Heldigvis ble det fint vær igjen om onsdagen. Vi bestemte oss for å gå Preikestolen før vi kjørte hjem igjen til Bergen.

Allerede klokken 10 var det kø oppover i fjellet. Det så ut som mange angret på at de hadde begynt på denne turen.

Det er bratte trapper innimellom og en middels tung tur. Vi brukte to timer i rolig tempo opp til platået.

Stappfullt av folk her også. Noen ganger måtte jeg bare snu meg og se en annen vei når folk skal posere på stupet eller sitte å dingle med beina.

Preikestolen ligger 603 meter over Lysefjorden. Det er en fantastisk flott utsikt herfra. Ikke rart at over 300 000 mennesker går her hvert år.

Det er 3. gang jeg er her oppe. Og tenker det blir siste. Kjenner jeg har liten tålmodighet med å gå i kø i naturen og folk som skravler i ett. Når jeg er på tur vil jeg helst nyte det i stillhet. Heldigvis har vi ennå mye "urørt" natur igjen i Norge.

På tross av alt for mange folk så synes vi det var en flott opplevelse.

#stavanger #egersund #rogaland #norge #europa #reise #biltur #vestlandet #trollpikken #preikestolen #fjelltur #utpåtur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

3 thoughts on “Miniferie i Rogaland

  1. Moro å følge med på reisene dine Linda 😀 fine bilder og gode beskrivelser av ting og tang som du ser og opplever underveis 👌

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top