Omveier og kjempetabbe

Sommeren tok slutt mandag morgen da jeg forlot Trondheim. Da var det bare finne frem ulltrye og boblejakke igjen.

Jeg tok av E6 og inn p fylkesvei 17 mot Brnnysund. Det er en ganske lang omvei nr jeg egentlig skal mot Nordkapp, men nske om se og g gjennom Torghatten dro meg ut mot Helgelandskysten.

Det spesielle fjellet med hull igjennom, skapt av naturen selv, blir beskt av titusenvis av turister hver sommer.

Jeg var heldig og traff kun fire av de den kvelden.

Dessverre var det overskyet s bildet ble ikke det mest spektakulre. Fjellet er 258 meter hyt.

Turen opp til hullet tok mindre enn 30 minutter. Stien gr gjennom smskog s jeg s ikke pningen fr jeg sto rett ved. Det var nesten samme flelsen som nr jeg gikk i dalen fr tempelet i Petra penbarte seg.

Jeg ble ikke skuffet. Det var enormt. "Tunnelen" er 160 meter lang, 35 meter hy og 20 meter bred. Da jeg gikk gjennom var jeg der helt alene. Det var veldig bratt og mange lse steiner, s det var om gjre tr forsiktig.

Da jeg kom ut p andre siden penbarte denne utsikten seg. Jeg klatret ned p denne siden som var enda litt brattere og lengre enn den jeg gikk opp. Det er fra den siden man fr bilde av hele fjellet, s jeg er glad jeg kom ned her.

Hele turen tok litt over en time. En herlig kveldstur etter ha satt i bilen hele dagen.

Etter turen fant jeg tilbake til E6en og kjrte videre nordover.

Da jeg kom til et sted som het Trofors, et stykke fr Mosjen, var jeg kjempesliten. Da var klokken ti p kvelden. Akkurat 12 timer siden jeg kjrte fra Trondheim.

Jeg fant en campingplass og svingte inn for hre om de hadde ledige hytter. Jeg parkerte bilen rett utenfor resepsjonen. Mens han som drev campingplassen holdt p registrere meg s han ut vinduet. Helt rolig sa ha; sg at du kom i en bil men nu ser ikke bilen lenger. Forvirret lp jeg ut dren og s at bilen hadde trillet over parkeringsplassen og over en grft. Herregud hvor dum jeg flte meg da. Jeg var s trtt og ukonsentrert at jeg hadde satt bilen i fri uten hndbrekk p.

Det var selvflgelig ikke mulig kjre bilen opp igjen p veien. Men heldigvis hadde han her mannen en stor bil, s han klarte lett dra minien opp igjen.

Jeg var s flau over ha gjort den tabben, men mannen trstet meg flere ganger med si at dette var helt vanlig og "shit happens" :-D

Stakkars bilen min fr mye juling nr jeg er ute p tur. Heldigvis overlevde den denne gangen ogs.

Nr jeg vknet i morges hadde jeg lyst snu dra hjem. Det er bare meldt drlig vr i nord. Til og med sn p Nordkapp. Og grsdagens tabbe hjalp ikke mye p humret. Jeg var litt bekymret for at noe skulle vre delagt p bilen.

Etter ha snakket med min datter og eldste barnebarn p FaceTime var jeg i mye bedre humr.

Jeg mtte fortsette. Mlet er Nordkapp, jeg kan ikke snu n.

S i dag har jeg bare kjrt. Bilen funker helt flott heldigvis og jeg har kommet litt forbi Narvik. N m jeg sove fr turen gr videre. Vet ikke enn om jeg stopper i Alta eller kjrer hele veien til Nordkapp da.

#norge #biltur #ferie #nordland #reise #torghatten

Linda Mikkelsen

48, Bergen

Drmmen min er reise i alle landene i Asia fr jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det reise til andre verdensdeler ogs. Jeg er s heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. S mulighetene er mangen til reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til ha med meg barnebarna p tur nr de blir litt strre. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Bde fjernt og nrt. Har alltid vrt fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjr. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i ret. P tross av vret er jeg ogs veldig glad i norsk natur, s jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vrt p. Takk for at du er med p reisene mine :-)