Gatelangs i Trondheim

Jeg ble advart av en venninne, en trønder faktisk, om at Trondheim er ikke mye å skryte av sammenlignet med Bergen. Med den advarselen i bakhodet ble jeg faktisk positivt overrasket over byen.

Da jeg kom her i går ettermiddag var det sol og +20 grader. Det var bondens marked i byen og et yrende folkeliv i byen.

I dag var det overskyet på formiddagen og adskillig mindre folk ute. Her står jeg på den gamle bybroen og tar bilde av bryggene. Nidelva snor seg rundt hele sentrum, eller Midtbyen som det kalles her.

Bilde av hotellet jeg overnatter på. P-hotel på Fosenkaia. Helt greit hotel. Sentral beliggenhet, rent og trivelig. Men frokosten var ikke noe å skryte av, det var en liten matpakke og en flaske saft som hang på døren min i morges. Skivene med ost og skinke smakte bra, så jeg skal ikke klage for mye :-D.

Jeg startet dagen med å gå opp til Kristiansten festning. Derfra hadde jeg håpet å få utsikt over Norges tredje største by. Men åsen var ikke høyere en trærne som vokste rundt så fikk ikke noe veldig utsikt.

Festningen ble bygget i 1682 og forsvarte byen mot angrep fra østsiden. Jeg var inne i tårnet, som nå er et museum, og fikk med meg litt av historien til byen.

Inne på området er det også en liten koselig kafé. Sikkert herlig å være her oppe når solen står på.

Det er laget en sykkelheis (Trampe) opp en liten bakke i byen. Du skal stå på en liten pedal med ene foten som skubber deg opp bakken.

Det så ut som det var mye mer slitsomt å bruke heisen enn å sykle opp bakken. Hun her fikk ikke til å stå på pedalen. Tror hun prøvde i et kvarter.

Den vakre gamle bybroen som går fra Midtbyen til Bakklandet.

Stilig med husene langs Nidelva som står på påler.

Mye vakkert i Trondheim også.

Selvfølgelig fant jeg frem til Nidarosdomen. I år 1070 begynte de å bygge domkirken. Det har vært omfattende endringer og restaurering opp gjennom årene, blant annet etter bybrannene.

Olav den hellige er visst begravet her. Hva jeg lærer når jeg er på tur altså 🙂

Hvor mange statuer det er på fronten av kirken vet jeg ikke, men det var ikke få. Den siste statuen kom på plass så sent som i 1983.

Fascinerende å studere de. Sikkert en historie bak alle sammen. Lurer på hva han som holder tre hoder i armene har gjort på?

Her, som i Bergen, er det bruktmarked i byen på søndager.

På Solsiden er det folk går for å shoppe og spise. De gamle verftene er bygget om til resturanter og shoppingsentre. Utrolig stilig at de har bevart de gamle kranene og slusene her.

Solen kom frem på ettermiddagen. Jeg fant meg en resturant på Solsiden og bare nøt livet.

Pizzaen på Selma kan virkelig anbefales. Hadde det ikke vært for at jeg måtte inn å bestille og betale først, hadde jeg gitt litt tips. Hvordan skal man tipse når man ikke vet om man får god service eller om maten er god? 😛 Ja, så kjip er jeg.

Jeg skal overnatte en natt til her i Trondheim. I morgen fortsetter jeg min reise mot nord.

#biltur #reise #ferie #trondheim #trøndelag #nidelva #nidarosdomen #reisenmotnord

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top