Trollstigvegen til Åndalsnes

Da jeg forlot Sunnfjord i går morges, svingte jeg innom Førde og handlet litt niste til dagens etappe.

Jeg kjørte mot Stranda, tok fergen over til Liabygda og fulgte den berømte Geirangerfjorden innover. Og over fjellet til Trollstigen.

Været, veien og naturen rundt var helt nydelig så jeg stoppet flere steder for å ta bilder og bare rusle en tur. Så turen som egentlig tar fem timer fra Førde til Åndalsnes brukte jeg nesten åtte timer på. Jeg koste meg skikkelig på turen.

Selvfølgelig måtte jeg stoppe før jeg kjørte ned hårnålsvingene i Trollstigen. Det var litt skummelt å kjøre nedover her. Spesielt når jeg møtte biler som skulle opp akkurat i svingene. Men det gikk nå bra heldigvis. Det var blitt sent på kvelden, så det var ikke mye trafikk.

Åndalsnes, med under 2500 innbyggere, er ikke noe fin by akkurat, men for noen fantastiske omgivelser. Den smaragdgrønne elven Rauma som renner ut i sjøen og de flotte høye fjellene rundt.

Møre og Romsdal er fylket for alle som elsker turer og friluftsliv står det på alle informasjons-skilt rundtomkring. Og det kan jeg være enig i.

Jeg kan ikke skryte på meg å ha gått Romsdalseggen i dag. Bussen til startstedet går bare lørdag og søndag nå i juni. Den vil gå oftere fra 1.juli av.

Men uansett så hadde jeg egentlig bestemt meg for å droppe den nå. Jeg er ikke helt trygg på å begi meg ut på den lange turen helt alene. Kanskje jeg får med meg en venninne til høsten eller kanskje neste år?

Jeg fikk nå meg en god tur i dag likevel. Jeg gikk opp den veien jeg ville gått ned fra Romsdalseggen.

3 km bratt sti oppover i fjellet. Målet var Rampestreken som jeg har sett så mange flotte bilder av.

Endelig oppe med Rampestreken. Om ikke beina mine skalv etter den tunge turen opp begynte de ihvertfall i skjelve når jeg gikk utpå her, nesten 550 meter over havet.

Synes det var så fascinerende å se på vannet. Det grønne ferskvannet fra Rauma som møter den blå sjøen.

Joda, jeg våget meg utpå rampen. Prøver til og med å smile naturlig, selv om jeg er så redd at jeg holder på å tisse på meg.

For en utsikt. Dette er innover i Romsdalen. Nede ved elven Rauma ser dere campingen jeg overnattet på.

Da jeg hadde vaklet meg ned igjen fra fjellet kjørte jeg videre innover i Romsdalen mot Dombås. Lunsjen min nøt jeg ute i det fri. Enkel tapas 🙂

Jeg skal overnatte i Dombås i Oppland fylke til i morgen siden det ikke var ledige hytter i Åndalsnes i kveld. I morgen kjører jeg videre til Trondheim. Da er det bare ca 3 timer igjen å kjøre. Det er meldt bra vær i Trondheim i morgen, så greit å være der tidlig og få mest mulig ut av dagen. Gleder meg til å se byen som alle sier er så fin.

#bilferie #reise #ferie #åndalsnes #rampestreken #romsdalstrappa #fjelltur #møreogromsdal #trollstigen