Nasjonalparken Wadi Rum

Klokken 7.30 reiste vi fra Wadi Musa og Petra i går morges. Jeg fikk et siste bilde av områder der Petra ligger. Ikke rart byen var gjemt og glemt i over 600 år. Det er jo umulig å se at det kan være en by inne i de fjellmassene der.

Ikke før 1812 kom en sveitsisk eventyrer som ville undersøke ryktene om en forsvunnet by og klarte å overtale beduinene til å vise han den hemmelige veien gjennom klippesprekkene.

Vi kjørte sørover i ca to timer, til vi kom til nasjonalparken Wadi Rum. En ørken med vakre røde fjellklipper.

Her i nasjonalparken er det spilt inn mange store filmer. Blant annet storfilmen fra 60-tallet, Lawrence of Arabia. Historien om den arabiske revolusjonen. Akkurat det hørte jeg når jeg var et sted i Marokko også. Så om noen scener er spilt inn her og noen i Marokko? Eller om noen lyver, det vet jeg ikke. Nå må jeg hjem å se filmen og se om jeg kjenner igjen noen steder :-D.

Vi kunne selvfølgelig ikke kjøre buss i Wadi Rum. Nå var det over i jeeper og humpe rundt bakpå lasteplanet i et par timer.

Heldigvis var det noen fotostopp i den spektakulære naturen, men det var alltid mange mennesker som ødela bildene mine.

Det er noen få beduiner igjen som bor i ørkenen, men de fleste er flyttet inn i permanente hus i byene. Hvis du ser en beduinleir er den mest sannsynlig laget for at turister skal få oppleve hvordan livet i ørkenen er.

Så beduinene jobber altså fremdeles i ørkenen med å gjete geiter eller i turistnæringen.

Inne i en sval kløft hadde noen laget leir. Her fikk vi servert en urtete før vi dro videre.

Lunsj spiste vi i en annen beduinleir. Det er den beste lunsjen vi har spist her i Jordan. Grillspyd med kylling og kebabkjøtt, masse deilige grønnsaker, yoghurtdressing og pitabrød.

Nå er vi kommet til Aqaba, en by ved Rødehavet som er mye brukt av jordanerne som ferieby. Rett over bukten her er feriebyen Eilat i Israel. Her skal vi være de siste to dagene. Kose oss på stranden og ta livet helt med ro. Vi har ikke noe fellesaktiviteter på programmet. Det synes jeg er deilig. Godt med litt alenetid, til å fordøye alle inntrykkene fra turen.

I morgen tidlig blir det busstur hele veien fra Aqaba til Amman. En tur som tar ca 4 timer. Flyet vårt går tilbake til Oslo på ettermiddagen. Så i ti-tiden i morgen kveld lander jeg på Gardermoen og skal kjøre over fjellet hjem til Bergen.

#aqaba #jordan #wadirum #asia #midtøsten #reise #norskereiseblogger #verdenrundt #ørken #nasjonalpark #albatrostravel #ferie #gruppereise #rundtur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Nasjonalparken Wadi Rum

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top