Vi kjører kongens vei gjennom ørkenen

I dag skal jeg ha lært alt om kongefamilien, styresett og den sosiale situasjonen i Jordan. Må innrømme at jeg duppet av noen ganger for det var mye prating og en lang busstur.

Vi kjørte fra hotellet vårt i Amman klokken 7.30 i morges. Vi stoppet i en by som het Madaba der det bor nesten 30 prosent kristne. I hele Jordan er det ca 5 prosent kristne. Her er det selvfølgelig mange eldgamle kirker. En av de har et verdenskjent mosaikkart, nesten 2000 år gammelt, som består av to millioner fargede stener. Det var også to andre kirker vi måtte innom for å se på enda mer mosaikk fra rundt 500-tallet. Joda, det er ganske fantastisk at så mye er bevart så lenge og det er mye vakkert Men må si at jeg fikk litt nok av mosaikk allerede i går.

Kartet viser alle de store hellige stedene rundt Middelhavet, og kartet har hatt en avgjørende betydning for å forstå hvordan Jerusalems så ut før ødeleggelsen i år 70.

Vi kjørte “The Kings highway” gjennom ørkenen og gjennom dette nydelige landskapet. Jordans Grand Canyon.

Det var en liten kafé på en utkikkspost. Her satt vi oss ned å spise lunsj og drakk nydelig urtete.

Vi er 29 som er med på gruppetur denne gangen. Mange hyggelig folk og god stemning.

Jordans nasjonalblomst, svart Iris. Den blomstrer et par uker hvert år. Guiden fikk øye på den et stykke utpå et jorde. Bussen bråstoppet og vi fikk løpe ut å ta bilde av den.

Det er vår og landet er på sitt grønneste (ikke veldig grønt akkurat) Men det har ihvertfall vært litt grønt gress på markene de siste to ukene. På denne tiden av året reiser familier ut i naturen for å ha picnic og slappe av med slekt og venner. Her sitter det en liten familie under det lave treet. Og siden det er fredag i dag og helligdag for muslimene var det mange som var ute.

Dessverre er det veldig få som bryr seg med å ta med seg søppelet sitt etter picnicen, så det flyter over av plast og papir alle steder. Det er trist å se hvor mye søppel som flyter rundt i dette landet.

På ettermiddagen kom vi frem til Wadi Musa (Moses dal) og fikk en times tur inn i “lille” Petra. Dette er bare en liten forsmak på det vi får se i morgen. Gleder meg som en unge. Det var veldig spesielt å gå inn i denne smale dalen med de fantastiske fjellformasjonene. Som sagt dette er bare en veldig liten del av Petra som ligger et stykke fra Petras sentrum. Jeg skal heller skrive litt mer om Petra i morgen.

En søt gammel beduin-kvinne ville så gjerne at jeg skulle ta bilde av henne mens hun spant ull. Selvfølgelig ville hun ha 1 dinar, ca 11 Nkr, for bildet.

Og da ville selvfølgelig gamlefar at jeg skulle ta bilde av han også. Verken den ene strengen han hadde på instrumentet sitt eller stemmen hans var det særlig kraft i lenger. Men det gjorde ingenting, et fint bilde ble det nå 🙂

#jordan #asia #midtøsten #petra #reise #ferie #gruppetur #albatrostravel #rundreise

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Vi kjører kongens vei gjennom ørkenen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top