Ny spennende dag i Jordan

I dag ble det mye bibel- og koranhistorie. Mens vi var på vei til Nebo-fjellet, ca en times busstur fra Amman, fikk vi høre hele historien til Moses. Det var på Nebo-fjellet han sto å skuet utover “løfteslandet” Israel etter å ha befridd israelerne fra et slaveliv for faraoen i Egypt for mange tusen år siden.

Det var ikke mye utsikt her i dag, men Israel ligger bare noen kilometer borti disen. Her står vi på 800 meter over havet og skal kjøre ned til 420 meter under havoverflaten i løpet av dagen.

Jordanere er kjent for sin mosaikk. Vi var innom et verksted på veien og fikk se hvordan de laget motivene. De bruker bare naturlig stein i forskjellige farger. For et tålmodighetsarbeid. Det var mye flott å få kjøpt i butikken der, men alt for dyrt og tungt til å få med seg hjem.

Neste stopp var ved Jordan elven. Denne lille elven er grensen til Israel. Akkurat på dette stedet sier de at Jesus ble døpt. Og akkurat på dette stedet på Israels side satt meg og mine to barn i 2002 og så på folk som ble døpt. Litt sprøtt at jeg ser det fra et annet land 16 år senere.

Så bred er egentlig Jordan floden. Mindre enn to meter, så er du spretten kan du hoppe over.

Når man prøver å bestille noe sunt til lunsj. Jeg bestilte reker og avokado. Fikk dette; friterte reker i baguett med avokado og masse dressing og pommes frites. Lot pommes frites og noe av brødet ligge igjen. Det var veldig godt da 😉

Siste stopp på turen, etter å ha kjørt ned bratte svingete veier, var Dødehavet. Dette er det laveste punktet på jorden, altså 430 meter under havoverflaten. Vannet inneholder rundt 30% salt som gjør at det er umulig å synke i det. Det beste er å legge seg på rygg og bare flyte der. Etter badet er kroppen dekket av et saltbelegg. Har du akkurat barbert leggene, som jeg hadde, svir det ganske mye. Det er om å gjøre å komme seg i dusjen og få skyldt saltet av så fort som mulig. Vannet skal visst hjelpe mot forskjellige hudproblemer og revmatisme og annet. Men det kjennes ikke sånn ut sånn som det klør og svir etterpå. Men det er jo gøy å ha gjort dette også.

Her er landskapet vi kjørte gjennom i dag.

Det ble sent tilbake til hotellet i kveld og middag ble det ikke før klokken 21.00. Nå er det rett i seng igjen. Er stuptrøtt etter en lang og veldig varm dag. Temperaturen varierer litt med høydeforskjellen, i dag har vi hatt alt fra 18-32 grader.

I morgen reiser vi lenger sørover og skal ankomme byen Petra på kvelden. Er veldig spent på hvordan det er der.

#reise #ferie #gruppetur #jordan #amman #midtøsten #asia #dødehavet #jordanelven