På vei til det store utland

Jeg bestemte meg for å kjøre over fjellet fra Bergen til Gardermoen. Siden flyet mitt til Jordan går så grytidlig om morgenen, var det billigere å kjøre enn å ta fly eller ta tog og overnatte på hotell. Langtidsparkeringen koster 480,-kr, det er mindre enn togbilletten kostet en vei.

Jeg valgte ruten Voss-Lærdal-Hemsedal-Gol til Oslo. Gruet meg litt på forhånd, siden det er vinter og kanskje mye snø. Etter over 4 døgn på jobb var jeg også litt trøtt.

Været kunne ikke vært bedre og veiene var stort sett bar. Men midt oppå Hemsedalsfjellet hørte jeg et dunk i bilen og grus som sprutet under bilen. Jeg stoppet og gikk ut for å se under om noe var løst, men jeg kunne ikke se noe. Bilen min er jo så lav at det er vanskelig å se så mye. Jeg kjørte helt til Hemsedal og kunne ikke forstå hvorfor det plutselig bråkte sånn under bilen. Folk snudde seg og så etter bilen min. Jeg stoppet igjen og da så jeg at en plate helt foran under var løsnet. Jeg hadde sikkert ploget med meg det som var av grus på veien.

Jeg fikk ringt veihjelp og måtte vente i over to timer på de. Det var jo 2.påskedag og sikkert mange som trenger å bli reddet. Jeg ble litt nervøs for at jeg ikke skulle komme meg til Gardermoen og rekke flyet mitt. At igjen skulle turen min til Jordan gå i vasken. Jeg prøvde å sjekke alternativ måte å komme meg til Oslo. Buss til Gol og tog videre derfra. Men det var for sent på dagen. Siste busser og tog var gått. Så da var det bare å sitte der og håpe på det beste. Mens jeg var på Hemsedal spiste jeg verdens beste falafel på kafeen. Det var verdt å stoppe for den.

Heldigvis kunne disse kjekke unge mennene hjelpe meg. De stripset platen under og etter 10 min kunne jeg kjøre videre. Nå var det en helt annen lyd i bilen.

Jeg var ikke fremme på Gardermoen før klokken 23.00. Parkerte på Dalen parkering og sov noen timer i bilen før jeg kom meg inn på flyplassen. Hadde tatt med meg ulltepper, saueskinn og sovepose i bilen. Det er jeg glad for når det er -6 grader ute.

Men nå sitter jeg altså på Gardermoen. Snart flyr jeg til Amman i Jordan, med en mellomlanding i Wien. Gleder meg til å gå ut av flyet og kjenne 30 grader på kroppen igjen 🙂