Amsterdam, Nord-Europas Venezia

Da var vi allerede hjemme igjen etter tre døgn i Amsterdam. Det er en stor by så tre døgn ble litt for liten tid. Og siden jeg var syk før vi reiste, og min venninne ble dårlig på tirsdagen, var ikke energinivået på noen av oss på topp. Men en del av den nydelige byen fikk vi nå med oss.

Mandag og tirsdag var det overskyet og noen regnbyer. Heldigvis kom solen frem på onsdagen og det var fint til vi reiste hjem torsdag formiddag.

Det er laget over 100 kanaler her i byen, flere kanaler enn i Venezia altså. Over kanalene er det bygget rundt 1500 broer.

Det er ca 2500 husbåter her som det bor folk i. Det ser utrolig koselig ut med disse minihusene. I noen bor det familier med barn.

De høye elegante murhusene langs kanalen er som oftest malt brune eller svarte. De nederste vinduene er størst, så blir de litt mindre for hver etasje oppover. Det skaper en illusjon om at husene er høyere enn de egentlig er.

Vi tok en times båttur på kanalene. Det kostet 16 ?. En flott måte å se byen på. Her er vi med sentral-stasjonen. Dette parkeringsanlegget er bare for sykler. De som skal videre med tog til jobb f.eks parkerer sykkelen sin her. Hvordan de finner den igjen blant tusenvis av andre sykler lurer jeg på. Synes nesten jeg så flere sykler her enn når jeg var i Beijing.

Sentral-stasjonen ser mer ut som er nasjonalmuseum enn en tog-stasjon.

Hotellet vårt lå i Jordaan-området. Et sjarmerende hotel med hyggelige personale. Fronten er ikke mye bredere enn døren.

Her i område er det små designerbutikker og resturanter innimellom bruktbutikker og coffeshopper.

Man kjenner lukten av hasj lenge før man ser kafeene hvor de får kjøpe og røyke det. Andre steder i byen er det like ulovlig å røyke hasj som andre steder i Europa.

Det ble en tur på Van Gogh museet. Spennende å ha fått sett de orginale maleriene hans og lest meg opp på historien om Van Gogh. Enda en plaget kunstner.

Det eneste vi hadde snakket litt om før vi reiste var å besøke Anne Franks hus. Her bodde den unge jødiske Anne Frank med familien sin under 2. verdenskrig. De klarte å gjemme seg for tyskerne i hemmelige rom i leiligheten i et par år. Helt til en nabo angav de. Da ble de sendt til en konsentrasjonsleir.

Det viste seg å bli umulig å komme inn her. Billetter blir bestilt opptil tre måneder på forhånd. Det skulle vi gjerne visst før. Litt skuffende.

Vi rotet også litt rundt i Red Light distrikt hvor de prostituerte holder til. Heldigvis var det ikke så mye aktivitet her tidlig på dagen. Kjente det var litt ubehagelig å være her. Følte meg slem fordi jeg var en av de nysgjerrige som ville se på jentene i utstillingsvinduene. Synes det er helt sprøtt at dette er greit i en moderne storby.

Litt utenfor selve sentrum fant vi en mathall. Det så ut som det var mange spennende matboder her. Jeg prøvde bare noe friterte grønnsaker, siden jeg var mett etter frokosten. Kan virkelig anbefale å gå her å spise. Stilig lokale og god stemning. Foodhalle heter det.

Det ble en rask oppdatering av turen våres. Om litt over to uker reiser jeg til Jordan får å endelig se Petra 🙂

#amsterdam #storby #nederland #reise #jentetur #norskereiseblogger #hovedstad

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Amsterdam, Nord-Europas Venezia

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top