Sightseeing på Boa Vista, Kapp Verde

Dagene flyr, selv om jeg gjør absolutt ingenting. Eller, i går var jeg med på en sightseeing-tur til sør-siden av øyen.

Jeg bor helt i nord. Og til sør tar det ca 30-40 min å kjøre. Mesteparten av veiene er laget av svarte lavastein som er hugget ut i små firkanter. Veiene er bygget av slaver for noen hundre år siden. Kapp Verde var et viktig knutepunkt for handel mellom Europa og Afrika. Dessverre også et av de største stedene for slavehandel.

På veien til sør kjørte vi innom Rabil som var hovedstad på Boa Vista før. En liten falleferdig by som ligger oppå en høyde, med trygg avstand til kysten og piratene som engang herjet på øyene.

Det satt en gammel mann på trappen og spilte gitar. Han trengte å tjene litt penger for å kunne bygge opp igjen huset sitt etter en storm. Vi ble invitert til å sitte oss ned og spille med. Tror ikke noen ble imponert over trommeferdighetene mine. Et morsomt innslag på turen 🙂

Vi kjørte også innom den store ørkenen midt på øyen. Her ville noen ake og stå på brett i sanden. Jeg gikk barbeint i sanden. Sanden var utrolig nok kjølig. Sanden blir blåst helt fra Sahara og blander seg med salt fra Atlanteren før den daler ned her, derfor er den så sval og deilig å gå i.

Neste stopp var en liten by nesten helt sør. Husker ikke hva den het, men de kalte den for Beverly Hills. Her bor de rike på øyen. De som har vært i Europa å jobbet og sendt penger hjem til familien. Nok til å få bygget seg et koselig lite hus.

Arbeidsledigheten er høy her på Kapp Verde, så det er helt nødvendig at noen reiser for å finne seg jobb i andre land.

Joda, her blir det også feiret jul. Litt alternativ julepynt 🙂

Det er flere butikker og barer som heter No Stress. Her er det ingen faste åpningstider.

Siste stopp på turen, Santa Monica stranden. Ikke et menneske å se. Så utrolig deilig. Og sånn er det på de fleste strendene her. Man har god plass til å boltre seg. Fremdeles er dette et paradis på jord.

Santa Monica er kåret til en av de ti vakreste strendene i verden. Den er 18 km lang og temperaturen i sjøen er over 20 grader.

Langs stranden har noen spanske investorer begynt å bygge hoteller. Visjonen er at det skal bli hoteller hele veien. Vil ikke tenke på hvordan det kommer til å se ut her om noen år. Det blir jo mange nye jobber selvfølgelig, så vi får håpe det blir en positiv utvikling for øyen.

Ellers har jeg brukt dagene til å rusle litt rundt i nærområdet eller solt meg ved bassenget. No stress. Deilig 🙂

#kappverde #salrei #boavista #afrika #vestafrika #reise #ferie #charter #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Sightseeing på Boa Vista, Kapp Verde

  1. Kjekt å følge med reisen din Linda. Ville jo ha vært der med deg men en gang så blir det vel det. Gleder meg til å høre mer, ha en god dag der du er , klem Reidun

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top