No stress på Kapp Verde

No stress – det er mottoet her på Boa Vista og det lever de etter til fulle.

Jeg fikk heldigvis melding i går kveld om at kofferten min var kommet til øyen, men jeg kunne ikke hente den før klokken 10 dagen etter. Og jeg måtte komme til flyplassen selv for å plukke den opp. Som den pliktoppfyllende nordmannen jeg er kom jeg presis klokken 10 i dag. Hun som hadde ansvaret for "Lost and Found" var ikke kommet på jobb ennå. Jeg trengte heldigvis bare å vente i et kvarter før hun kom. Jeg fikk kofferten og signerte den ut. Men fikk beskjed om å vente litt. Jeg kunne ikke gå før tollerne kom på jobb tilfelle de ville sjekke kofferten. Jeg så tollerne stå på flyplassen, men de var visst ikke helt klar ennå. Det gikk 20 minutter til før de vinket meg gjennom passkontrollen. Jeg fortet meg ut igjen til drosjen som hadde ventet i nesten en time. Jeg beklaget så mye for at det hadde tatt så lang tid. Han bare smilte og sa No stress. Må være deilig å ta livet så med ro.

Det var deilig å komme til hotellet med kofferten og kunne ta på seg sommerklær og lette sko.

Siden det har vært litt overskyet og vind i dag benyttet jeg anledningen til å trakke litt rundt i Sal Rei.

Sal Rei er en koselig liten fiskerlandsby her på Boa Vista med pastellfargede murhus. Byen fikk navnet sitt på grunn av den store forekomsten av salt.

Det bor rundt 6500 innbyggere her på øyen og ca 2200 av de bor i byen. Kapp Verde har vært en portugisisk koloni helt frem til 1975, så derfor er portugisisk det offisielle språket her.

Det ser ut som det er flere byggeprosjekter rundt byen som står litt stille.

Det er en stor park midt i sentrum med små resturanter, benker og en lekeplass.

Kirken er selvfølgelig den største bygningen her i byen.

Havnen i Sal Rei. Sjarmerende med alle de velbrukte fiskebåtene som ligger både i sjøen og på land.

Landskapet er også fascinerende. Svart lavastein oppå den lyse sandstranden.

En herlig strand i byen. Folkene her er veldig hyggelig. De fleste jeg går forbi prater til meg og ønsker meg velkommen til Kapp Verde. Alle minner meg på at her er det No stress. Jeg har plukket opp den frasen nå. Hvis det er noen som vil selge meg noe og blir for masete sier jeg bare No stress, maby tomorrow 😀

Noen menn her er litt for generøse og tilbyr meg litt mer enn jeg vil ha. Da sier jeg bare at min mann venter på meg på hotellet. Et smil og et nei takk holder heldigvis 😀

Nå er det en dusj før jeg skal spise middag her på hotellet. Jeg kan til og med skifte klær igjen. Luksus.

#kappverde #salrei #boavista #afrika #vestafrika #strand #chartertur #ferie #reise #norskereiseblogger #verdenrundt

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

7 thoughts on “No stress på Kapp Verde

  1. Ser fantastisk ut! Hvordan var temperaturen på kvelden der? Anbefaler du å ta med en tynn bukse og tynn bluse?

  2. Elin: Ja, det kunne være litt vind der, så langbukser og en langermet genser/bluse er godt å ha. Men temperaturen var over 20 på kveldene også

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top