Slovenia leverer

Vi hadde en fantastisk dagstur ut av Ljubljana i går. Ljubljana ligger omtrent midt i det lille landet, så det er mulig å komme seg til alle landets hjørner på et par timer.

Første stoppet vi gjorde i går var i en av de eldste byene i Slovenia. Skofja Loka het den og ligger bare et par mil nord for hovedstaden. Skofja Loka er fra 800-tallet og er en godt bevart middelalderby med bymurer og selvfølgelig et stort slott som troner på toppen av en ås.

Neste stopp på bilturen var Vintgar Gorge. En smal kløft mellom to høye fjell. Vi var heldig med vår besøkelsestid her i Slovenia. Neste uke stenger denne turløypen fordi været blir røffere nå snart og elven blir kraftigere og høyere.

Turen til andre siden av fjellene tok ca 45 min. En flott tur i nydelig natur. Vannet i elven var så krystallklart at hadde det ikke beveget seg hadde vi ikke sett det.

Her er målet med reisen. Lake Bled. En innsjø som er dannet av isbre for noen år siden 😛 I innsjøen er det en bitteliten øy, Slovenias eneste, med en katedral på. Her står vi oppe på Bled slott med utsikt over innsjøen, Alpene og Bled sentrum. Et eventyrlandskap.

Bled slott er først nevnt i noen skrifter datert 22. May 1011 da en tysk konge gav Bled til en biskop.

Det er et godt bevart slott. Og maleriene i det lille kapellet er orginale.

Vi dro ned i sentrum og gikk langs kanten av innsjøen. Nå kunne vi se litt nærmere på den berømte øyen som trekker alle turistene til Slovenia. Det er 99 trappetrinn opp fra båten når man ligger til der. Kirken er et veldig populært sted å gifte seg i. I slovensk tradisjon bærer brudgommen bruden opp de 99 trappene. Det bringer lykke til ekteskapet om han klarer det.

Båtføreren som ror deg over til den lille øyen har arvet jobben fra sin far som har arvet jobben av sin far osv… 🙂

14 euro skal de ha for den korte turen frem og tilbake.

En nydelig utsikt fra elvebredden. Her ser vi både øyen med katedralen og slottet oppe på klippen. Virkelig verdt en tur når man først er i Ljubljana.

Etter en slovensk lunsj som i dag besto av nudler med soppsaus, dro vi til en annen innsjø. Lake Bohinj er også dannet av isbreer. Her står også en av de mer enn 3000 kirkene de har her i landet. Denne ble bygget i 1738. Også med nydelig malte vegger og tak inne. Synes disse katedralene jeg har sett her i Slovenia er utrolig vakre. Mye vakrere enn katedralene med alt gullet katolikkene har plyndret eller truet til seg rundt om kring.

Det finnes ingen industri i Slovenia, så luften er ren og frisk. Her er utsikt over Lake Bohinj og Julian Alpene.

Turen tok ti timer tilsammen og kostet 49,- euro. Vi kjørte i en minivan med plass til 9 med sjåføren. Helt passelig gjeng å dra på tur sammen med. Sosialt og koselig rundt lunsjbordet :-).

I dag er det maraton i byen, så vi kommer oss ikke noe sted med busser. Det blir nok bare å rusle rundt i Ljubljana igjen, der det ikke er sperret.

#ljubljana #slovenia #lakebled #vintgargorge #reise #rundtur #dagstur #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

3 thoughts on “Slovenia leverer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top