Mine 10 beste reiseminner

 

Jeg synes det er vanskelig å rangere steder jeg har vært. Alle reisene mine har jo vært så utrolig forskjellige. Likevel må jeg jo si at det er i Sørøst-Asia jeg liker meg best, men jeg har besøkt mange andre spennende steder også.  Av de 65 landene jeg har besøkt hittil er det kanskje disse 10 jeg har best minner fra.

1. Sri Lanka. For meg var rundreisen på Sri Lanka en drømmereise. Den varierte naturen, det rike dyrelivet, nydelig mat og de milde folkene gjorde turen uforglemmelig. Dette var en gruppetur jeg hadde meldt meg på sammen med min søster. Vi besøkte hellige templer, var på safari og så ville elefanter, besøkte te-plantasjer i høylandet og det beste av alt; Vi avsluttet turen på en paradis-strand i Hikkaduwa der vi badet sammen med svære havskilpadder. Det var helt magisk å være der. Bildet er fra grottetempelet i Dambulla hvor det er flere Buddha statuer fra 1100-tallet.

2. Sør-Afrika. Dette var også en gruppetur jeg hadde meldt meg på. Vi startet i Johannesburg, vi besøkte Blyde River Canyon og var på safari i Kruger nasjonalpark, hvor vi fikk se The big five. Løve, leopard, elefant, neshorn og bøffel. Men det jeg husker best er turene jeg hadde helt alene på toppene i Cape Town. Ene dagen var jeg på toppen av Table Mountain og neste dag klatret jeg opp på Lions Head. Helt fantastiske turer med en majestetisk utsikt over byen og fjellene rundt. På bildet er jeg på vei opp til Lions Head og har flott utsikt til Table mountain.

3. Filippinene. I 9 måneder fra 2007 til 2008 bodde jeg med familien min i Manila. I løpet av den tiden ble jeg veldig glad i både landet og folket. Filippinene som består av over 7000 øyer har en fantastisk variert natur. Alt fra høye fjell til lange kritthvite strender. Her er både vulkaner og regnskog. Jeg angrer ennå på av vi ikke reiste mer rundt da vi ført bodde der. Manila er full av kontraster; fra høye hypermoderne høyhus til store slumområder.  Bildet er fra en paradis-øy som heter Boracay, bare en liten flytur fra Manila.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4. Vietnam. Det å seile med et lite skip i selveste Halong-bukten i Vietnam er litt av et eventyr. Det må være et av de vakreste stedene i verden. Jeg satt på dekk å nøt solnedgangen og stillheten. Jeg sto opp tidlig for å få med meg soloppgangen fra samme sted og fikk også med meg at bukten våknet til liv. Det var menn og koner som rodde rundt på sjøen får å selge varene sine, mens andre var ute å fisket. Et forunderlig liv her ute. Jeg fikk også oppleve å bli rodd inn i en grotte i en av klippene. da vi kom ut på andre siden var det som å komme inn til en egen verden. Her var det høye fjell i en krans rundt en innsjø. I vannet svømte det aper som hadde hoppet uti etter bananer turistene hadde med. Jeg husker ennå den følelsen jeg hadde når jeg satt der med tårer i øynene. Dette var bare helt magisk.

5. Peru. Det eneste landet jeg har besøkt i Sør-Amerika…. Ennå…. Dette var også en rundtur meg og min søster gjorde sammen med en gruppe. Vi gikk den berømte Inca Trail opp til Machu Picchu som dere ser på bilde, også kjent for Inkaenes tapte by. Byen ligger ca 2200 moh og ble bygget omkring 1440. Mens vi var i Peru hilste vi også på mange lamaer, kjørte gjennom Andesfjellene, besøkte Titicacasjøen og var noe dager i Amazonas bl.annet. En spennende tur fylt med forskjellige opplevelser.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

6. Kambodsja. Vinteren 2015 reiste meg og en venninne til Kambodsja. Vi tok fly til Phnom Pehn og var der i et par dager. Etter det tok vi en båt opp Tonle Sap elven, en smal, grunn og gromsete elv som tok oss hele veien opp til Siem Reap. Her besøkte vi de berømte hinduistiske tempelbyene Angkor Wat, Bayon og Ta Prohm. Munkene ved Ta Prohm synes det sikkert var like gøy som oss å få bilde tatt der Tomb Raider er spilt inn. Etter besøket i Siem Reap tok vi buss helt ned til kysten. Det tok oss hele 16 timer! Akkurat det vil jeg ikke anbefale noen. Ta fly! Men jeg er veldig glad i avsluttet den tolv dager lange ferien med noen dager på stranden i Sihanoukville. En herlig hvit strand med lite turister.

7. Spania. Her reiste jeg jo rundt i 5 uker i sommer, så denne turen er jo veldig ferskt i minnet ennå. Men jeg må jo si at jo mer jeg fikk se av Spania jo mer likte jeg meg. Favoritten må jo være turen til Mulhacen som er det høyeste punktet i Sierra Nevada. Toppen er hele 3479 moh. Dagene jeg hadde i Granada og Ronda var også helt fantastisk. Jeg har ennå masse jeg vil se i Spania, så dette blir nok et land jeg reiser til igjen snart. Påfuglen på bildet gjorde seg voldsomt til for meg da jeg måtte på den i en park i Granada.

8. Guatemala. Dette var bare et av seks land vi besøkte da min søster og jeg var på rundreise i Mellom-Amerika. Den fantastiske ruinbyen Tikal som ble bygd ca 6 år før vår tidsregning ligger nå i en nasjonalpark i Guatemala. Til sammen dekker maya-ruinene et område på over 40 kvadratkilometer. Vi fikk klatre opp på en av pyramidene som var 70 meter høy. Da var vi over regnskogen og så toppen av flere andre pyramider. Utrolig fascinerende. Tror ikke noe av det vi bygger i dag vil kunne stå i over 2000 år.

9. Island. Selveste 17.mai helgen for halvannet år siden reise min søster med datteren og svigersønnen og jeg en langhelg til Island. Så mye variert og vakker natur har jeg ikke sett noen gang tror jeg. Vi leide bil og kom oss et godt stykke rundt på øyen. Det var iskaldt og regnet store deler av tiden. Likevel synes jeg det var en flott tur. Og jeg vil gjerne tilbake å se mer av Island (helst når det er sommer) Denne gangen fikk vi med oss Gullfoss, den svarte stranden i Vik, geysir, Den blå Lagunen og flere andre kjente steder. Bildet her er fra Svartifoss.

10. Indonesia. Meg og en venninne var på Bali en vinter. Utrolig deilig å komme ned til Asia når det er surt og kaldt hjemme i Bergen. Vi hadde noen flotte dagsturer rundt på Bali hvor vi besøkte mange flotte templer, risterrasser, apeskoger og strender rundt om på øyen. Her er det natur og arkitektur jeg ikke har sett noe annet sted i Asia. Must see for alle som liker seg i Sørøst-Asia. Bildet er av et av de små Tanah Lot templene.

Nå når jeg ser gjennom bilder igjen kjenner jeg at jeg er så takknemlig for å ha fått reist til alle disse flotte stedene. Det er lett å glemme hvor heldig vi egentlig er i den noen ganger grå og kjedelige hverdagen. Og det beste av alt er at jeg fremdeles har mange steder jeg skal få reise til. Hvis du vil lese mer om turene jeg har vært på er det bare å bla litt bakover i bloggen 🙂

#reiseminner #norskereiseblogger #reise #ferie #globetrotter #reiselyst #asia #afrika #Europa #søramerika #mellomamerika #srilanka #sørafrika #filippinene #Vietnam #peru #kambodsja #Spania #island #guatemale #Indonesia

 

 

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

3 thoughts on “Mine 10 beste reiseminner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top