Da jeg holdt på å bli arrestert i Gambia

Gambia er den minste repubikken på det Afrikanske kontinentet. Det ligger i Vest-Afrika og er bare en lang tarm langs Gambia-elven, omgitt av Senegal på alle kanter med unntak av kystlinjen som er mindre enn 50 km lang.

Her skulle meg og min datter være på besøk hos en familie vi var blitt kjent med. Vi leide et hus ved siden av familien, i en landsby i nærheten av Banjul som er hovedstaden. Gambia er ikke det mest utviklede landet i Afrika. Vi hadde tilgang på vann og strøm bare et par timer i døgnet. Og det var ofte på natten når vi ikke trengte det.

De fleste dagene koste vi oss på den store Senegambia-stranden. Vi red på hest på stranden og spiste god mat. Folk var hyggelige og gjestfrie. Men vi begynte mer og mer å merke den paranoide stemningen rundt oss i landsbyen. Vi fikk høre flere ganger at vi ikke måtte snakke med den eller den for det var folk som var informanter. Jeg kunne nå ikke forstå et jeg kunne si noe som presidenten eller militæret ville ha interesse av. Men vi begynte å bli litt smånervøs vi også når vi hørte historier om folk som kunne forsvinne når som helt  uten grunn.

En av de siste dagene vi var i Gambia skulle vi på kjøretur for å besøke dyreparken som lå i presidenten sin “bakgård”. Min datter og jeg satt i baksetet og jeg tok litt bilder langs veien. Plutselig ble vi stoppet av politiet. Jeg tenkte at dette bare var en vanlig sjekk av førerkort og vognkort. Men neida, de beordret meg ut av bilen. De hadde sett at jeg hadde tatt bilder fra bilen. Hvordan i alle dager de kunne se det forstår jeg ikke. Det var jo bare skog og noen små hytter langs veien. Jeg hadde ikke sett at vi kom til et sjekkpunkt eller at det var politi- og militærkontroll på veien.

Plutselig var det sikkert ti menn rundt meg. Fra både politi og militær. De var ganske sint og sa at det var strengt forbudt å ta bilder av sjekkpunkt. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke hadde sett at det var noe sjekkpunkt og at jeg kunne slette bildene de ikke likte. Men det var ikke godt nok. De måtte skrive en rapport på meg og få meg arrestert. Jeg var mistenk for å være en spion.

Jeg begynte å bli skikkelig redd. To menn med gevær tok meg med inn på et kontor. Sjåføren vår og en annen venn av oss ble heldigvis med. Dessverre er det sånn at når jeg blir skikkelig redd er det sinne jeg viser. Jeg blir i kampmodus. Jeg ble frekk og beskyldte de for å være korrupt og bare ute etter penger. Jeg tenkte de ville at jeg skulle kjøpe meg fri der og det ville jeg ikke gå med på. Hjernen min kortslutter når jeg får panikk. De to mennene som var med meg gikk ned på kne og bønnfalt soldatene om å slippe meg. De tryglet ; Please,  She don`t understand, She don`t understand. Please. Jo, visst forsto jeg. Disse mennene var bare ute etter penger, fortsatte jeg. Dum som jeg var. De klarte å overtale soldatene om at jeg måtte få sette meg i bilen. Der satt min datter og ikke forsto hva som holdt på å skje. Like redd som meg. Vennene mine var igjen inne på kontoret å forhandlet og ba på sine knær.

Etter at de to vennene mine hadde tømt alle lommer for penger fikk vi lov til å kjøre videre. Nå var det deres tur til å være sint. De var rasende på hvordan politiet og militæret behandlet turister i dette landet. Og de var selvfølgelig også litt sint på meg for måten jeg hadde svart soldatene på. De kunne faktisk drept meg. Da det gikk opp for meg hvor ille det kunne blitt, holdt jeg munn. Jeg var ganske ydmyk i møte med grensevakter, politi og militæret etter dette. Det nytter ikke å være tøff i tryne når du bare er en liten blondine fra Norge. Jeg lærte mye om meg selv og om hvordan jeg skulle oppføre meg i femmede land  fra denne turen til Gambia :-).

Da vi reiste over grensen til Senegal for å være i Dakar noen dager før hjemreise, var vi bare sjeleglad for å komme oss ut av Gambia.

#Gambia #Banjul #Senegambia #reise #ferie #reiselyst #norskereiseblogger

 

 

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

3 thoughts on “Da jeg holdt på å bli arrestert i Gambia

  1. Gambia er sykt korrupt! Har vært på rundreise der og i Senegal for noen år tilbake. Veldig spennende ferie da, men var mye vi måtte passe på å ikke gjøre…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top