En fantastisk dag i Nord-Irland

Det ble en flott dag i går. Vi hoppet i turbussen rett før kl 06.30. Den skulle ta oss helt til det nordligste punktet på øyen.

Første stoppet vi hadde på turen var The Dark Hedges. En aveny av høye trær som vokser i hverandre. Trærne er plantet i det 18nde århundre. Dette er visst det mest fotograferte stedet i Nord-Irland for tiden, fordi trærne representerer Kings Road i den populære TV-serien King of Thrones.

Klokken 11 var vi fremme ved Carrick, langt nord i Nord-Irland. Nå kunne vi endelig gå en liten tur i den mektige naturen.

Målet var å komme seg ut på den lille øyen der borte.

Fiskere har laget en tau-bro over fra fastlandet. Dette gjorde de for at de skulle kunne sjekke laksegarnene sine.

Broen er 20 meter lang og det er 23 meter ned til sjøen. Kjente det litt i magen før jeg gikk ut på den gyngende spinkle broen. Men det var litt gøy også.

Det skumleste var at det blåste så voldsomt akkurat i kløften her. Det tok ca 20 min å gå fra parkeringen og ut her. Og det samme tilbake. En flott tur i flott natur.

Så kom høydepunktet etter lunsj. Og grunnen til at jeg ville på denne turen. Giant's Causeway.

Legenden sier at det er ruiner etter en bro som ble bygget mellom Irland og Skottland av Fionn McCool. Han var visst en stor kriger som skulle bort til Skottland for å ta en annen stor kriger 🙂

Giant's Causeway står på UNESCO verdensarv liste. Et vulkanutbrudd for 60 millioner! år siden dannet over 40 000 av disse helt spesielle søylene.

Det var så vakkert som jeg trodde det skulle være. Og den mektige naturen rundt.

I halvanne time stoppet vi for å nyte dette stedet. Selvfølgelig var det fullt av folk her. Men innimellom klarte jeg å få et bilde uten for mange mennesker på.

Det kostet 10 £ å komme inn her, men siden vi gikk rett forbi velkomstsenteret så slapp vi gratis inn.

Etter Giant's Causeway var jeg egentlig fornøyd med turen. Jeg hadde sett det jeg ville. Men vi hadde ennå et stopp før Dublin. Vi skulle være en times tid i Belfast.

Min venninne og jeg fant oss en kafé og spiste litt og tok en liten runde rundt et par kvartaler.

Her er rådhuset i Belfast.

Alle bussene i Belfast var rosa :-).

Vi hadde vært utrolig heldig med været hele dagen. Men når vi kom til Belfast begynte det å blåse litt og skye over.

Dette var en tur jeg sent vil glemme. Utenom det vakre naturen var bussjåføren vår god til å fortelle om konflikten i Nord-Irland. En lærerik tur på mange måter. Kan virkelig anbefale denne turen om du har noen dager i Dublin.

Klokken var over 20.00 da vi var tilbake på hotellet i Dublin. Da var det bare å få i seg noe middag og komme seg rett i seng.

Nå er venninnen min reist til flyplassen. Hun har booket et tidligere fly enn meg hjem. Jeg kan bli litt til kjent i Dublin siden jeg ikke trenger å reise til flyplassen før kl 18.30 i kveld. Så nå blir det sikkert vikingmuseet og slottet her.

#dublin #irland #nordirland #gameofthrones #giantscauseway #belfast #jentetur #dagstur #busstur #norskereiseblogger #carrick #reise