Fra Barcelona til Gibraltar

Jeg har vært hjemme i Bergen i en uke nå og lengter allerede ned igjen til Spania. Det var så deilig med sol og sommer.

Å reise langs kysten fra Barcelona til Gibraltar er noe jeg har hatt lyst til i noen år nå, så nå er jeg veldig fornøyd med at jeg har fått det til.

Nå valgte jeg å ta buss og tog rundt. Hadde jeg leid bil hadde sikkert ruten blitt litt annerledes. Men jeg har hatt en fantastisk spennende og variert tur.

De to første døgnene var jeg i Barcelona. En spennende storby som jeg aldri blir lei av. Har vært her et par ganger før og bare elsker Gaudi sine byggverk. Jeg skal tilbake her når den store katedralen Sagrada Familia står ferdig. Den ble påbegynt i 1883 så det er vel like før 🙂

Fra Barcelona tok jeg buss til Valencia. Enda en storby med flott arkitektur og en vakker strand.

Jeg overnattet tre nettet i den gotiske delen av byen. Det gamle var litt av en kontrast til denne arkitekturen her. Her ligger Vitenskapsmuséet, konserthallen og akvariet.

Valencia var også en utrolig kul by. Og en travel by med veldig mye turister.

Jeg tar bussen videre og kommer til Altea. Jeg er fremdeles i regionen Valencia. En liten landsby med hvitkalkede hus og masse bratte bakker. En flott strand med god plass. Her overnattet jeg fire netter. Deilig å bare slappe av litt og nyte det rolige tempoet og gjestfriheten som var her.

Altea ligger ikke langt fra Albir og Benidorm. Det er en fjellkjede som går mellom de to byene som er et populært turmål. Jeg kom meg bare opp til toppen og ned igjen.

Fra Altea tok jeg bussen til Benidorm og Alicante. Der forlot jeg kysten og reiste opp til Granada.

Jeg ble skikkelig overrasket over hvor stor Granada var. Jeg trodde det var en liten by og at vi så Alhambra nede i fra sentrum.

Granada var enda en spennende by i Spania. Byen er selve symbolet på det spanske imperiums fødsel. Her gjenerobret de katolske monarkene riket fra muslimene i 1492.

Det er mye å se på her i byen og en spennende historie.

I Granada besøkte jeg Alhambra selvfølgelig. Den største arabiske borgen som er i Spania.

Jeg var også i Sacromonte, en liten del av byen der det ennå er folk som bor i huler.

Etter fire dager i Granada måtte jeg videre. Det var egentlig ikke nok tid her, men jeg måtte komme meg videre.

Capileira ble neste stopp. En liten landsby i Sierra Nevada. Her tok hotelleieren imot meg med et kyss på hvert kinn. Alle i gatene hilser. Og har du sagt navnet ditt til noen, så husker de det. Veldig koselig sted 🙂

Grunnen til besøket mitt i Capileira var at jeg ville bestige Mulachen. Det er den høyeste toppen i Sierra Nevada og på fastlandet og måler hele 3482 moh.

Det var en flott tur, som jeg fikk anbefalt av en kollega, som jeg virkelig kan anbefale videre. Jeg hadde fjellheimen omtrent for meg selv. Traff på et par folk og en liten flokk med steinbukker på turen.

Etter noen dager høyt oppi fjellene reiser jeg ned igjen til kysten.

Jeg skal være sammen med min datter, svigersønn og mine to barnebarn i en uke. Jeg treffer de på flyplassen i Malaga og vi tar toget sammen til Fuengirola hvor vi skal bo.

Veldig kjekt at familien min vil komme ned når jeg er borte så lenge.

Når de reiser hjem igjen fortsetter jeg min tur mot Gibraltar. Jeg tar bussen til en liten by som heter La Linea de la Concepcion, bare kalt La Linea til hverdags 🙂

Det er en liten by helt på grensen til Gibraltar. Jeg hadde booket hotel her fordi det var mye billigere enn i Gibraltar. Herfra tar det bare 10 min å gå over grensen.

Endelig har jeg vært på Gibraltar klippen jeg også. En fascinerende klippe som skyter opp av havet. Landskapet rundt er ellers veldig flatt.

Å gå rundt å se på apene på fjellet er veldig morsomt da. Ser ut som de trives veldig godt her oppe. Dette er de eneste ville apene i Europa. Noen er hentet fra Marokko for å holde bestanden oppe.

Etter Gibraltar tok jeg toget til Ronda. Her skulle jeg være i to dager, men bestemte meg med en gang at her ville jeg være et par dager til.

Det er så vakkert her med byen på toppen av klippen og alle fjellene rundt. Her fant jeg virkelig roen.

Broen som Ronda er kjent for er et imponerende byggverk. Den er bygget i 1793 og er 120 meter over kløften. Den er den nyeste av tre broer som binder sammen byen. Det er en gammel bydel fra middelalderen og en nyere bydel.

Verdt et besøk om man er i Costa del Sol.

De siste fire dagene hadde jeg i Benalmadena. Jeg solte meg, gikk en tur på fjellet og var en tur innom Picasso-museet i Malaga.

33 dager i Spania gikk veldig fort. Jeg ble bare mer og mer begeistret for Spania jo mer jeg fikk se. Jeg vil reise mer i Spania etterhvert. Har jo ikke besøkt Sevilla og Cordoba f.eks.

Jeg har blogget mer om alle stedene jeg besøkte, så det er bare å bla bakover.

Jeg klarte å holde budsjettet sånn passe greit. Jeg kalkulerte med rundt 500kr natten for hotel. Det klarte jeg. 499,50 i gjennomsnitt. Hotel er dyrt i Barcelona og Valencia, men man finner mye billig langs solkysten. Jeg brukte kun 1570,-kr på busser og tog hele veien. Det er jo mye mindre enn jeg hadde trodd. Jeg tenkte jeg skulle klare meg med 350,-kr dagen til mat og diverse. Der røk budsjettet mitt. I gjennomsnitt brukte jeg 440,-kr dagen.

Men uansett synes jeg at jeg klarte det ganske greit. At jeg har brukt nesten 3000kr mer enn planlagt er jo ingenting å si på. Turen var verdt hver krone.

Jeg har tatt over 1200 bilder på turen og har masse gode minner. Deilig å ha hatt fem uker med sol og varme. Her hjemme ser jo det ut som sommeren har glemt oss igjen.

#sommer #spania #spaniarundt #gibraltar #barcelona #ronda #valencia #altea #granada #reise #ferie #rundtur #verdenrundt #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

10 thoughts on “Fra Barcelona til Gibraltar

  1. Nå er det snart min tur 🙂 tre uker i dag. Men litt dyrere reisemåte, cruise. Skal til Gibraltar, Malaga, Palma, villefranche, toulon, Sevilla og Barcelona. Skal på tur til Marseille og et par småbyer fra Toulon, på Gaudisightseeing og spasertur i gamlebyen i Sevilla 🙂 det gledes. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top