De siste dagene i Spania

Det var deilig å komme ned til Middelhavet igjen. Ingenting er som en kveldstur på stranden. Barbeint i vannkanten så bølgene skyller over føttene. En fantastisk følelse. Og her i Benalmadena kan man gå hele ti kilometer på strand hvis man vil. Fra Torrenolinos til Fuengirola.

Benalmadena Costa. Den nedre delen av byen har turistene helt overtatt. Her er en havn med båter, mange resturanter og suvenirbutikker. Langs strandpromenaden også er det bare hotellet og resturanter.

Selve Benalmadena sentrum ligger lenger oppe på en bakketopp. Det er en sjarmerende by som har bevart sine hvitkalkede hus og blomsterbalkonger i smale gater.

Det er endel engelskmenn som er fastboende her. Tror jeg hørte mer engelsk enn spansk når jeg gikk rundt her.

På onsdag var jeg på fjelltur. Jeg kom meg opp på Calamorro. En topp som er på 769 meter med utsikt over hele Benalmadena.

Jeg tok en dinglebane opp. Min datter, barnebarn og meg har tatt denne banen før, for 3 1/2 år siden. Jeg kan ikke huske at den var så liten. Og at den dinglet så mye. For ikke å snakke om hvor lang tid den tok til toppen. Ti minutter er lang tid når du tror du skal dø.

Det er plass til fire stykker i hver vogn. Jeg satt helt alene. Glad jeg bare hadde kjøpt billett en vei. Jeg hadde aldri tatt den ned igjen.

Jeg var nok så opptatt av at jentene mine ikke skulle være redd sist at jeg ikke kjente så mye på det selv da.

Jeg overlevde og kom opp til en fantastisk utsikt i alle retninger.

Jeg gikk helt opp til toppen for å ta litt bilder. Synd det var så mye dis, ellers har man utsikt til Sierra Nevada.

Turen ned igjen var helt herlig. Jeg gikk helt alene. Traff på mange firfirsler og en fjellgeit. Koselig 🙂

Tre timer tok det før jeg var helt nede på hotellet mitt. Grei nok tur det i 27 varmegrader.

I går lå jeg faktisk på stranden å solte meg. Jeg klarte 3 timer i strekk. Måtte ned å duppe meg i vannet for å klare å holde ut varmen.

Det holdt med de tre timene. Nå er jeg solbrent på baken og litt på lårene. Ennå jeg smurte meg med faktor 30.

I dag ble det ingen soling. Jeg tok heller toget inn til Malaga og gikk på Picasso museet. Jeg har vært på Picasso museet i Barcelona også, for noen år siden.

Bilde er tatt på Plaza de la Merced, i nærheten av der Picasso er født.

Malaga er også en flott by å besøke. Ihvertfall den gamle bydelen med den flotte katedralen og fjelltoppen med festningen.

En nydelig liten hage utenfor katedralen.

Etter museet ruslet jeg litt rundt i gamlebyen, spiste en is og tok bussen tilbake til Benalmadena. Bussen var faktisk både billigere og raskere enn toget. Og den stoppet rett utenfor hotellet mitt. Jaja, jeg oppdager alltid noe nytt.

Disse 33 dagene i Spania har gått utrolig fort. Jeg har reist fra Barcelona til Gibraltar og fått sett veldig mye på veien. Føler jeg har blitt litt kjent i Spania. Og selvfølgelig hørt og lest om mange nye plasser jeg vil besøke… en eller annen gang.

Jeg skal oppsummere hele turen når jeg kommer hjem.

Nå skal jeg ha meg en dusj og gå ut å spise middag for siste gang her. I morgen formiddag er det å fly hjem til Norge igjen. Har litt blandete følelser i forhold til det.

#spania #spaniarundt #reise #ferie #reiseralene #andelucia #costadelsol #malaga #benalmadena #middelhavet

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “De siste dagene i Spania

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top