Ronda – DETTE må være Spanias vakreste by :-)

Jeg tok først buss fra La Linea til Algecira i dag morges. Jeg måtte vente der noen timer før jeg tok tog videre til Ronda. Toget tok bare 1 1/2 time, så Kl 16.30 var jeg fremme i Ronda.

Ronda er helt magisk. Det er en av de eldste byene i Spania og ligger ca 750 meter over havet. En dyp kløft deler byen i to. Puente Nuevo, som den berømte broen heter, er en av tre broer som binder byen sammen. Denne broen fra 1793 er et imponerende byggverk.

 

Fra broen er det 120 meter rett ned i kløften hvor elven Rio Guadalvin renner.

Det går en sti fra Plaza de Campillos og ned i kløfter. Her får man sett broen skikkelig. Jeg satt her nede en stund å beundret byen der oppe. Det er så vakkert at jeg blir jo helt rørt.

Jeg får sitte der nede helt alene. Det var heldigvis ikke mange som orket å gå ned stien i denne varmen. Eller, det var vel helst oppover igjen folk ikke orket å gå.

Det kom en kinesisk familie ned. Vi hjalp hverandre med å ta bilder og utvekslet et par setninger, så gikk de heldigvis opp igjen.

Det er så utrolig stilig hvordan husene er bygget helt i kant med den stupbratte fjellveggen. Dette er den gamle bydelen.

Det bor litt under 35000 mennesker her i Ronda. Selv om byen er ganske så kjent er den ikke oversvømt av turister. Veldig rart egentlig, siden den bare ligger 10 mil fra Malaga. Men de som er på ferie i Costa del Sol vil vel helst sole seg. Forståelig nok hvis man er fra Norge ihvertfall :-D.

Utsikt fra broen mot den “nye” bydelen. Tenk så kult å ha terrassen sin over en 100 meter dyp kløft da.

Jeg har kommet meg opp igjen og satt meg på en resturant. Her spiser jeg er god salat til den utsikten. Helt fantastisk.

Utsikt mot sør. Det er til å bli svimmel av.

Det gamle Ronda var omringet av en arabisk bymur. Den er delvis bevart. Her ser vi litt av den.

I den nye bydelen er det en stor park langs kanten av fjellet. Det virker som om alle ungdommene i byen samles her på kvelden.

Ronda har mye mer en den gamle broen å vise frem.

Jeg har fått et kart og noen tips av hun som jobber på hotellet jeg bor på. I morgen tidlig skal jeg bli bedre kjent med byen.

Planen var at jeg skulle være til søndag, men jeg kjenner bare at jeg må være her litt lenger enn det. Ihvertfall en natt lenger. Kanskje to….. Her var det veldig godt å være.

#reise #ferie #spania #spaniarundt #reiseralene #ronda #andelucia #malaga

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

4 thoughts on “Ronda – DETTE må være Spanias vakreste by :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top