En dag i Gibraltar

I dag har jeg gått fra Spania til Storbritannia. Det tok meg bare 15 min.

Gibraltarklippen er imponerende skue i det ellers flate landskapet. Den raver 426 meter over havet.

Det var ingen kø på grensen i dag. Så jeg kom gjennom passkontrollen kjapt og greit.

Litt spesielt å måtte gå over flystripen for å komme inn til byen.

Jeg fikk ikke noe godt førsteinntrykk av Gibraltar by. Tenkte vel at dette måtte være den styggeste byen på den iberiske halvøyen. Det så ikke ut som noe var planlagt der og boligblokkene var rett og slett stygge.

Jeg forandret mening når jeg kom lenger inn i byen. Når jeg kom innenfor den gamle bymuren og et stort torg med mange uteresturanter åpenbarte seg, så jeg litt av sjarmen som folk snakker om. Her går jeg bortover Main Street. En lang handlegate uten bilister. Flotte viktorianske bygninger med koselige kafeer og butikker.

I enden av Main Street finner jeg taubanen som tar meg opp på Gibraltar-klippen. For en fantastisk utsikt.

Utsikt over byen. Det bor i underkant av 30 000 innbyggere her. Flest engelskmenn, men også spanjoler selvfølgelig. Offesielt språk er engelsk og valutaen er gibraltiske pund.

Gibraltar er eneste stedet i Europa det er ville aper. Her sitter en mor med en nyfødt. Det er ca 150 stk igjen her. Det er sagt at Gibraltar kommer til å være under engelsk herredømme så lenge det er aper her.

Spania gjør krav på Gibraltar. Men ved folkeavstemning ønsker innbyggerne å tilhøre Storbritannia. Det blir nok tatt en ny avgjørelse på det nå etter Brexit.

Jeg gikk ned igjen fra toppen. Det ble en flott og varm tur.

Ser du apekatten som sitter inne i muren?

Her er det en som prøver å stjele den nyfødte babyen fra moren. Det ble noen høye skrik, men heldigvis ikke noe mer alvorlig enn det. Hun andre apen gikk vekk igjen etter et minutt.

Her må jeg gå sent for å ikke trakke på firfirsler :-D. Skulle tro det var umulig. De gjemmer seg så fort de aner at noen er i nærheten. Jeg så mange små grønne, men klarte ikke å få bilde av de.

Turen ned var lenger enn jeg trodde. Og innimellom gjennom tett kratt. Glad jeg tok banen opp til toppen. Jeg hadde nok ikke funnet veien ellers.

Upper Town. Dette er den fine gamle delen av byen. Men det ser likevel ikke ut som det brukes mye tid og penger på vedlikehold.

Nede igjen i sentrum satt jeg meg ned på en av resturantene på Grand Casemates Square. Og hva er mer naturlig enn å bestille fish & chips når man er i UK? Veldig godt var det også.

Det var herlig å sitte her. En rolig og god atmosfære. Kelnere som kaller deg darlig og snakker et språk du forstår.

Etter en times tid ble jeg enig med meg selv om at Gibraltar var et utrolig kult sted. Kanskje den kalde 1/2 literen var med på å ta den avgjørelsen.

Men uansett så har jeg hatt en flott dag her i Gibraltar. Nå er jeg tilbake i Spania, for her var overnatting mye billigere.

I morgen håper jeg å finne en buss som går til Ronda.

#gibraltar #Storbritannia #spaniarundt #gibraltarklippen #reise #ferie #reiseralene #fjelltur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “En dag i Gibraltar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top