Tur til Mulhacen, 3482 meter over havet

Jeg hadde en flott søndagstur i går opp på Spanias høyeste topp på fastlandet. Teide på Tenerife er høyere med sine 3717 m.

Mulhacen er på 3482 m og er en av fire topper i Nasjonalparken Sierra Nevada som er over 3000 meter.

Landsbyen Capileira som jeg overnatter i nå ligger på 1432 meter. Heldigvis gikk det en buss lenger oppover i fjellet 🙂

Så jeg slapp å starte helt her nede.

Det var en perfekt dag for fjelltur. Litt skyer og vind, så det ikke ble alt for varmt.

Det er jevn stigning oppover hele veien. Med nydelig utsikt over de andre toppene og nedover i daler. Det meste av snøen var smeltet heldigvis, så det var lett å gå.

Siden jeg fikk plass på siste bussen som gikk opp kl 11 var jeg nesten helt alene i fjellet. Jeg traff kanskje 8 stykker tilsammen på veien.

Men det er jo mange andre turløyper her også å velge mellom. Folk ble sluppet av på forskjellige steder.

Endelig var jeg oppe. Det er en middels/tung tur. Jeg merket godt at jeg var over 3000 meter. Beina ble stive og jeg ble fort anpusten. Men går man rolig klarer man komme seg opp.

Ser nesten ut som jeg er tilbake i Nepal, med et lite “tempel” men noe offergaver inni.

En fantastisk utsikt. På helt klare dager kan man visst se over til Afrika.

Litt snø var igjen.

På veien ned igjen traff jeg på en liten flokk med steinbukker. Jeg fikk ikke komme alt for nær før de løp. Men de fulgte etter meg på avstand et stykke nedover.

Kult med han enslige bukken som står å speider utover landskapet der borte.

Jeg var nede igjen to timer før bussen skulle hente meg ned igjen. Men det var helt greit å rusle videre nedover og nyte den vakre naturen. De gule blomstene blomstrer visst bare i en uke og gir fra seg en deilig søt duft. Flaks at jeg var her akkurat nå da.

De sier man regner 5 timer på denne turen. Jeg brukte 4 1/2. Da gikk jeg veldig rolig og hadde flere pauser både opp og ned. Er godt fornøyd med meg selv nå altså. Sikkelig stolt over å ha gått en så høy topp helt alene.

Jeg skal bare slappe av i Capileira i dag frem til bussen min går. Det er ikke før kl 16.45 i ettermiddag. Da må jeg helt tilbake til Granada før jeg kan ta bussen ned til Malaga. Det blir en lang busstur.

Nå har jeg vært i Spania i to uker. Synes jeg har fått med meg utrolig mye. 3 store byer; Barcelona, Valencia og Granada. Et par mindre; Altea og Capileira.

Fra i morgen blir det en uke i Furengirola med barn og barnebarn. Det gleder jeg meg til nå.

#spania #capileira #andelucia #sierranevada #mulhacen #topptur #fjelltur #reiser #ferie #spaniarundt

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Tur til Mulhacen, 3482 meter over havet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top