Da var jeg kommet til Altea

I dag ble det busstur fra Valencia til Altea. Veiene var mer svingete og fjellene ble høyere enn fra Barcelona til Valencia. Det var ikke noe direkterute, for vi gikk innom alle byer langs kysten nedover. Turen tok 3 timer og 15 min og kostet meg 15 euro. Ikke verst pris det. Med bil hadde turen tatt ca 1 1/2 time.

Altea er en liten by som er bygget oppover i fjellet. Gatene er trange og bratte med mange trapper. Alle husene er hvite. Utrolig koselig plass.

Her har jeg pest meg opp alle trappene og står å nyter utsikten.

På toppen er det et stort torg med mange resturanter foran den flotte gamle kirken.

Det er så deilig å være på et lite sted nå etter dagene i Barcelona og Valencia. Her går det i et roligere tempo og folk virker mer gjestfrie. Sikkert ikke så lei turister som de i storbyene.

Her er litt av den gamle kirken. Jeg fant ikke ut helt når den ble bygget. Den har visst blitt revet ned et par ganger og bygget opp igjen. Grunnmuren er ihvertfall fra begynnelsen av 1600-tallet.

Her må alle trappetrinn utnyttes.

Det er nok av nydelige motiver å ta bilder av her. Jeg kom til Altea i 6 tiden, så i kveld har jeg bare ruslet rundt og orientert meg litt. Fra hotellet, som ligger i den gamle bydelen, tar det 5 min til kirken ene veien og 5 min til stranden andre veien. Perfekt beliggenhet.

Stranden er ganske steinete og ikke så veldig stor. Det er nok grunnen til at det ikke er bygget giganthoteller og det kryr av turister. Heldigvis 🙂

Men en flott strand-promenade hadde de nå her, med mange flotte resturanter. Nederste delen av byen er laget i moderne tid og er ganske lik andre “syden-steder” ( med unntak av alle hotellene)

Et koselig og rolig sted å sitte å spise middag. I dag fant jeg endelig en thai-resturant. Så da ble det Panang på meg.

Nå skal jeg være her i Altea til mandag. Det blir en rolig helg da med soling og rusleturer tenker jeg.

#reise #ferie #spaniarundt #costablanca #spania #altea #valencia #reiseralene

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

8 thoughts on “Da var jeg kommet til Altea

  1. Hei Linda! Så artig å se at du er i Altea. Der har jeg og familien bodd i ett år (2014/2015) Fantastisk nydelig liten by😊Gleder oss til vi skal på ferie dit om en mnd☀️🌴Kos deg masse! Klem fra kusine Trine

  2. Kusine Trine: Hei ja :-). Din mor sa det at det var her dere var. Utrolig flott her. Og deilig med litt rolig tempo etter Barcelona ogValencia. Dere må ha en flott ferie dere også da 🙂 Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top