Valencia – noe gammelt og noe nytt

Valencia, som er Spanias tredje største by, har utrolig mye å by på. I dag har jeg tatt turistbussen rundt byen. Og byen er mye større enn jeg først trodde.

Jeg hoppet av bussen ved Ciudad de las artes y Las Ciencias, The city of art and science. Det er fire byggverk som inneholder konserthus, vitenskapsmuseum og planetarium. Akvariet er også med, men det ligger litt lenger borte, så det kom ikke med på bilde. Litt av en arkitektur.

Et av museene er formet som et øye som ser opp av vannet.

I bassenget foran får barn leke seg inni svære ballonger. Det så litt gøy ut da.

Vitenskapsmuseum og eksperimentarium. Det er ikke så lett å se hvor stort det egentlig er. Men i bassenget her er det en dame som står på brett. Det gir et lite bilde på hvor enorme disse bygningene er. Den spanske arkitekten til disse mesterverkene heter Santiago Calatravas.

Det var i hvertfall ikke lett å få bilde av hele konserthallen, Las Fallas. Den er på fire etasjer, med en utendørs-scene helt på toppen.

Før gikk elven Turia gjennom hele byen. Det ble ofte store oversvømmelser når snøen smeltet i fjellene på våren. I 1957 var den siste store katastrofale oversvømmelsen i Valencia. Mange liv gikk tapt og det ble en økonomisk krise i byen. Så i begynnelsen av 1970 drenerte de elven og ledet vannet utenom byen.

I elveleiet er det nå laget en park med flere fotball- og tennis-baner. Parken slanger seg gjennom hele Valencia. Utrolig stilig. De har også bevart alle de gamle steinbroene som binder byen sammen.

Her er en av broene med by-porten fra det 14. århundre. Fantastisk vakkert.

Jeg synes jeg har fått med meg det jeg trenger her i Valencia. Hvis jeg skal komme meg rundt kysten, må jeg bare reise videre.

Jeg kan på det varmeste anbefale Valencia for de som liker både arkitektur, historie, natteliv, strand og storby.

Forresten så har det regnet og tordnet på ettermiddagen i dag. Det var 28 grader tidligere på dagen. Så plutselig åpnet himmelen seg. Det pøste ned. Heldigvis var det over på en halv time. Og så ble det nesten like varmt igjen. Jeg leste akkurat i går at det nesten aldri regner her. Jaja, så fikk jeg oppleve det også 🙂

En flott fontene på Plaza de la Virgen, 2 minutter fra hotellet mitt.

Hotel El Siglo kan også anbefales på det varmeste. Et nydelig lite hotel med perfekt plassering.

 

#spania #ferie #rundtur #valencia #storby #reise #reiseralene #norskereiseblogger #arkitektur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

3 thoughts on “Valencia – noe gammelt og noe nytt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top