Vakre Valencia

Gratulerer med dagen der hjemme!

Jeg har feiret 17.mai med å reise fra Barcelona til Valencia i dag. Bussturen tok 4 timer og kostet meg 350,-kr.

Det var en flott tur sørover med oliventrær og vingårder på venstre siden og kuperte fjell på høyre siden, omtrent hele veien.

Kl 17.00 var jeg fremme på hotellet mitt. Et sjarmerende lite hotel midt i sentrum av Valencia. Jeg har en liten terrasse med utsikt ned til de små gatene i gamlebyen.

Hotellet sett fra utsiden. Det er bare 9 rom, så utrolig flaks at jeg fikk booket her. Her skal jeg sove ihvertfall i to nettet. Da jeg kom inn her fikk jeg lyst til å booke minst en til natt her, men jeg vi se det litt an i morgen. Det kan jo være jeg klarer å få med meg det jeg vil av Valencia på to dager 🙂

Valencia ble grunnlagt i år 138 f.kr og har et sjarmerende middelaldersentrum. Her er katedralen på Plaza de la Virgen. Der inne ligger visst begeret som Jesus drakk av under sitt siste måltid.

Jeg satt meg ned på en resturant foran katedralen. Og siden Valencia spesielt er kjent for sin paella måtte jeg jo smake. Jeg bestillte vegetar-paella (vil ikke ha noe blekksprut og blåskjell oppi).

Tja, helt greit, men savnet litt krydder.

I kveld har jeg bare gått rundt i gamlebyen. Det er så vakkert her at jeg mister nesten pusten. Jeg var ikke helt forberedt på at skulle være så fint.

Dette er keramikk-museet i byen.

Gaten utenfor museet.

På Plaza de la Reina, et annet stort torg, var det mange boder der de solgte keramikk. Masse flotte farger.

I de trange kronglete smugene var det tettpakket med resturanter og små butikker. Her er en søt kjole jeg skulle hatt 😀

Nå slapper jeg av på det fine hotellrommet mitt. Sovner nok tidlig i dag også. Men gleder meg allerede til å komme meg ut å se mer av Valencia i morgen.

#reise #ferie #langskystenispania #spania #valencia #barcelona #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top