Jeg bare elsker Barcelona

Det er kjekt å være i en by jeg kjenner litt også. Jeg finner lett frem til der jeg vil gå.

Det ble en rolig start på dagen. Jeg ruslet rundt på det store mat-markedet som ligger i La Rambla. Her har de alt av frukt, bakevarer, kjøtt og sjømat. Frokosten min ble et beger med nypresset appelsinjuice og et stort beger med frisk frukt.

Ved inngangen koster et beger med frukt 2 euro. Hvis du går lenger inn i markedet koster det 1 euro.

Jeg gikk bort til busstasjonen for å kjøpe billett til Valencia i morgen. Da gikk jeg forbi triumf-buen. Jeg synes faktisk denne er mye finere enn den som er i Paris.

Etter jeg hadde fått tak i buss-billetten gikk jeg ned til Parc de la Ciutadella. Jeg satt i skyggen der en stund og beundret den nydelige fontenen.

Det var 26 grader i dag, så ganske varmt å trakke rundt i byen.

Jeg gikk videre ned til stranden. Det er fremdeles god plass her nede. Sikkert ikke så veldig varmt i sjøen ennå. Tror ikke jeg skal bade før jeg kommer lenger sørover.

På kvelden, etter jeg hadde spist en god middag, gikk jeg opp til Montjuic. Jeg er så fornøyd med maten for en gang skyld. Spiste pizza Margarita til lunsj og helt fersk grillet fisk med salat til middag. Ikke ofte jeg har spist så god mat i Spania. Trikset er visst å komme seg litt vekk fra de travleste turiststedene.

Bildet er av det nasjonale kunstmuseet i Barcelona. Nydelig bygning.

Planen var at jeg skulle se på den magiske fontenen her på Montjuic. Etter å ha sittet her å ventet i over en time (det var mange andre som ventet også) fant jeg ut at det ikke kom til å skje noe magisk. Lys- og lydshowet er bare fra fredag til søndag i mai måned. Så Google lurte meg, for jeg hadde jo sjekket der tidligere på dagen.

En gatemusikant benyttet anledningen til å stille seg opp med keyboard og en forsterker. Mens noen indere gikk rundt å solgte øl og vann. De visste sikkert at vi satt der forgjeves. Jaja, et fint sted å sitte å se på folk rundt seg.

Selv om jeg elsker Gaudi sine byggverk har jeg ikke besøkt noen av de denne gangen. Jeg vil nok reise tilbake til Barcelona når Sagrada Familia, den store katedralen, er ferdig bygget. Da skal jeg ha noen dager å besøke alle bygningene og parkene til Gaudi.

I morgen tar jeg bussen litt lenger sør. 4 timer tar det til Valencia. Et helt nytt sted for meg. Blir spennende 🙂

#spania #barcelona #ferie #reise #verdenrundt #norskereiseblogger #storby

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top