Taiwan

Det er nå to uker siden jeg kom hjem fra Taiwan. Har ikke hatt tid til å oppsummere før nå. Jeg gikk en uke på jobb og reiste rett til Kristiansand med min datter og mine to barnebarn. Det er travelt å være reiseglad :-). Jeg er flere døgn borte enn hjemme (medberegnet turnusjobbingen også selvfølgelig)

Men nå er jeg er uke hjemme altså før uken min på jobb igjen.

Taiwan, eller Repubikken Kina som det offesiellt heter har eget styre og egen valuta. Men likevel er det ikke mange nasjoner som anerkjenner det som et eget land. De i Taiwan mener det selvfølgelig, men Kina mener det tilhører de.

Uansett, så tenker nå jeg at jeg har vært i et nytt land i Asia 🙂 Det er alltid spennende å reise og se nye steder. Men Taiwan blir ikke et av Topp 10 landene mine.

Jeg fikk jo ikke sett veldig mye av landet, så det kan jo være jeg ville ombestemt meg hvis jeg hadde reist litt mer rundt. Jeg hadde jo lyst å reise rundt øyen, men pga litt for dårlig forberedelse fikk jeg ikke tak i togbilletter. De skulle visst forhåndsbestilles.

Men jeg ble nå veldig godt kjent i gigantbyen Taipei da. Her står jeg i øverste etasje i skyskraperen Taipei 101 og ser utover byen.

Taipei 101 var verdens høyeste bygning i nesten ti år.

Taipei er en moderne og flott by. Shoppingmulighetene er uendelig.

Av de 12 dagene jeg var på tur var jeg 6 hele dager her i byen. Ble litt lei av trafikk og støy da, selv om det var langt i fra en av de travleste byene i Asia. Og ikke er det overbefolket heller. Jeg kunne lett finne en benk eller resturant og sitte der nesten helt alene.

Det var mange nydelige bygninger rundtom i byen. Dette er det flotteste nasjonal-teateret jeg har sett noen gang.

En liten "port" inn til fredsplassen.

Her har de bygget et lite minne til en populær president 😀

Nattmarkedene er jo det som virkelig fikk meg til å skjønne at jeg var i Asia. Gatemat og suvenirer over alt. Det var ikke mye jeg ønsket å smake på her. Her tilbereder de all mulig slags sjømat, utenom fisk. Ikke noe som fristet altså 😛

Pølser hadde de visst også. Var litt skeptisk til de også jeg.

Det var nattmarkeder flere steder i byen. Fra kl 19 og utover kom det fler og fler matstasjoner og folk. Det er på det travleste rundt 11 tiden på kvelden. Det største og mest kjente heter Shilin Nightmarket. Det må besøkes når man er i Taipei. Spennende å gå rundt her. Det holdt å se og lukte for meg 😀 De fleste smaker litt også.

Han her traff jeg også. Sur som vanlig!

Og midt mellom høye hus dukker det av og til opp templer. Vakkert!

Her er menyen jeg overlevde på når jeg var her. Rettikoppen-nudler, sjokolade og Cola Zero. Jeg prøvde noen resturanter, men synes ikke maten var spesiell god. Det er mye sjømat selvfølgelig, men også endel kylling de spiser her. Kall meg kresen, men kylling med skinn og bein er ikke godt kokt i en gryte. Jeg er nok bortskjemt som tar kyllingfilet i asiatisk mat.

Jeg hadde tre dager i en liten fiskelandsby helt oppe i nord. Yehliu het den lille byen som hadde to gater og bare fiskeresturanter.

Jeg kan ikke klage på at maten ikke var fersk på resturantene ihvertfall. Jeg prøvde stekt ris med reker her. Risen var nesten vassen grøt og rekene var såvidt vært borti varmen. Og null krydder. Kun soyasaus. Nei, jeg gikk tilbake til 7eleven og nudlene mine 😀

Jeg hadde en flott dag i GEO-parken i Yehliu. Det er utrolige kunstverk naturen kan skape.

Det var også en fin tur jeg hadde på elefant-fjellet i Taipei. 183 meter over havet rett opp hundrevis av trapper. Utsikten var jo ikke den beste denne dagen, men det var deilig å komme seg litt ut i natur.

Mens jeg var her hadde jeg alt fra 32 grader og helt ned til 16 grader

Siste dagen jeg var her gikk jeg enda noen tusen skritt rundt i byen. Jeg fant en nydelig park hvor jeg satt meg ned å så på fuglene. Det var flere forskjellige typer hegrer og ender. Daan-parken het den. Det var flere her med kikkert og svære kameraer som studerte fuglelivet.

Tilsammen hadde jeg 12 dager på tur. 3 dager å reise til og fra, 3 dager i Yehliu og 6 dager i Taipei. Taipei føler jeg at jeg fikk se nok av, men skulle gjerne sett nasjonalparkene og fjellene lenger sør. Som sagt så er det alltid spennende å komme til nye og ukjente steder. Men er sånn passe fornøyd med denne turen. Hadde flere snakket engelsk, maten vært god og jeg hadde fått sett mer av landet, så hadde det vært en fantastisk tur 😀

#taiwan #taipei #reise #reiseralene #asia #ferie #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top