Shilin Night Market

Jeg tok taxi til nattmarkedet i går. Det ligger litt utenfor sentrum og kostet meg ca 55 kroner. En grei pris det.

Shilin er det største nattmarkedet i Taipei. Og det var bra stort. Mye gatemat men også boder med klær, leker, suvenirer og alt annet du kan tenke deg. Alle butikkene var også åpen, med merkeklær og sko. Jeg hadde lett funnet meg fine klær her, hvis jeg hadde planer om å shoppe.

Her var det også underholdning. Å spekke ballonger er visst veldig gøy. Det var mange forskjellige boder. Så man kunne prøve forskjellige måter å sprekke de på. Pilkasting, baller, luftgevær eller pil og bue 🙂

Så var det all den rare maten da. Her er små sneilehus frest i olje og masse chilli. Man må pirke de ut med tannpirker.

Hadde ikke lyst å smake.

Grillet akkar på pinne. Nei, hadde ikke lyst på det heller.

Hører alltid folk si at det å smake på den lokale maten er halve opplevelsen med å reise. Jeg er ikke helt enig. Å spise dårlig mat ødelegger litt av reisen, spør du meg. Jeg har smakt på mye rart på reisene mine og funnet ut at det ikke er så gøy alltid. Har lært meg å velge det jeg vet jeg liker. Jada, jeg er en pyse 😀

Og her er den berømte stinkende tofuen. Det luktet sure tær på lang avstand. Jeg spurte om de friterte den i fiskeolje siden det stinket sånn, men det var det visst ikke.

Mange sier dette er veldig godt, men det stoler jeg absolutt ikke på. Vil ikke smake!

Dette spiste jeg. Taiwansk pizza. En litt tykk salt pannekake med løk og krydder. Og selvfølgelig sprutet hun på litt katshup før hun gav den til meg. Helt greit, men trenger ikke spise flere ganger.

Her er en annen stinkende ting. Durian, kongen av frukter, blir den kalt i sørøst-Asia. Husker de hadde mye av denne på markedene i Filippinene også. Den selges ikke i butikker fordi den stinker råtten mat. I Singapore er det forbudt å ta den med inn på busser og tog.

Dette ser jo veldig delikat ut, men vil ikke smake likevel.

Her friterer en dame ost på pinne. Jeg forstår ikke de kinesiske tegnene, men står det under at det er grønnsak? 😀

Disse figurvafflene turte jeg også å spise. Veldig gode.

Det var voldsomt folksomt på dette markedet. For det meste asiater, men noen vestlige turister så jeg også.

Det er visst ikke så vanlig for europeere å besøke Taiwan ennå. Ikke engang de fra Australia har "oppdaget" Taiwan. De som ellers kryr over hele Asia.

Jeg satt meg tilslutt ned på en liten kafé og bestillte mat. Noe thai-inspirert kylling i rød karri. Vel, de hadde ikke klart det helt. Men grei nok middag til 30 kroner.

Dette var bare en liten del av hva jeg så på markedet. De selger jo mye annet rart her også. Absolutt verdt et besøk. Spennende å gå rundt å se på alt dette.

#reise #taipei #taiwan #asia #nattmarked #ferie #reiseralene #norskereiseblogger

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top