En helg i Vilnius, Litauen

Jeg kom hjem i går kveld etter en rolig langhelg i Vilnius. Jeg hadde lest i en artikkel at Vilnius var et perfekt sted å reise hvis man ville slappe litt av, det er ingenting du absolutt MÅ se 😀 Det stemte faktisk.

Byen står på UNESCOs verdensarvliste over en av de best bevarte barokkbyer i Europa. Den blir ofte kalt de 100-kirkers by. Bare i gamlebyen er det 22 stykker.

Rådhuset og Rådhusplassen. Hvor mange ganger vi passerte denne bygningen vet jeg ikke, men det var ikke få. Selve gamlebyen er ikke så stor. Du kan gå rundt hele på under en time.

Cathedral Square. Her er den viktigste katedralen for litauiske katolikker. Klokketårnet foran er blitt et museum.

Her nede med den store katedralen ligger også julemarkedet. Vi ble litt skuffet over at det ikke var større enn dette. Det var noen flotte boder med forskjellig håndtverk, det var det, men det ble ikke noe handel her nede.

Keramikk, strikketøy, ravsmykker og lintøy er spesialiteter her i Litauen. Noe de er veldig stolt over. Jeg har ennå aldri sett noen som bruker ravsmykker. Disse gulbrune blanke steinene er ikke mye fin. Det kryr ihvertfall av butikker med sånne smykker og suvenirer her. Lurer på hvem som handler her?!

Julemarkedet er mye koseligere på kvelden selvfølgelig, med alle lysene tent. En enorm stor og flott julegran de har funnet.

Det var også flere boder der de laget pepperkaker, gløgg og div. vafler. Jeg kjøpte meg en Karstin vaffel på pinne dyppet i sjokolade. Veldig godt 🙂

Uansett hvor jeg reiser, hvis det er en topp eller et tårn, må jeg komme meg opp der å få oversikt over hvor jeg er. Her fant vi Gediminas tårn på en liten høyde. Tårnet er bygget i 1409 og er den delen som er igjen av Upper Castle.

Utsikten var ikke den beste i dag. Snøfokk og tåke dekker det meste av gamlebyen. Men jeg fikk nå orientert meg litt.

Må jo si at dette ikke er min favorittårstid. Det er lite som blir sjarmerende eller spennende når jeg går å fryser hele tiden. Hoteleieren prøvde å overbevise oss om at Vilnius var helt fantastisk om sommeren. Masse liv i gatene og mange festivaler. Det kan jeg se for meg. Det er nok av torg og åpne plasser til å samles her.

Nedover Pilies gate var det mange små butikker og resturanter. Her er en liten sjarmerende kafe.

Er du litt for glad i kaker, er Vilnius et farlig sted. Det er veldig mange fristende konditorier her. De bruker mye marengs og nøttebunner her og selvfølgelig de vanlige sjokoladekakene. Alt for mye godt. Kake ble det hver dag 😊 Til og med siste dagen når. Vi klarte å finne et bakeri før vi tok taxi til flyplassen kl 13.00

Maten i det hele tatt var veldig god her. Så om det ikke er alt for mye å se på er det ihvertfall mange resturanter og utrolig god mat.

Gaten vi bodde i. Hotellet het Real House apartment. Det var en fin liten hybel min venninne og jeg fikk. Og nær hovedgatene, så det var lett å finne frem. Kan anbefale dette hotellet.

Vilnius blir nok ikke på min Topp 10 liste over byer i Europa. Men det er jo alltid gøy å ha sett nye steder. Been there, done that 😀

#vilnius #reise #weekend #litauen #storby #baltisk #venninnetur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “En helg i Vilnius, Litauen

  1. Hehe, been there done that – akkurat sånnn er Vilnius for oss også. Egentlig en kjedelig by, synes jeg. Men har vært der noen ganger likevel, for min eldste datter bodde der for en del år siden. Nå er hun tilbake i rett by, men jeg har to barnebarn som er halvt litauiske. Heldigvis bor alle sammen her i landet, enn så lenge. Skal i barnedåp i Litauen til sommeren. Men det er der “svigersønnen” kommer fra, i Utena, utpå landsbygda.

  2. Marit: Så du er enig altså 😀 Det var jo bra at det ikke bare var jeg. Men sommeren er vel mye bedre der borte går jeg ut fra. God tur til dere ihvertfall 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top