Patan Durbar Square, Nepal

Jeg tok taxi til Patan Durbar Square tidlig i dag morges. Det kostet med 400 rupees, ca 30 norske kr.

Patan er en liten by som nesten henger sammen med Kathmandu, det er bare en liten elv som skiller byene.

Det var mange av templene som var under rehabilitering her, så det ble ikke så fine bilder akkurat.

Patan Durbar Square er den eldste buddhistisk byen i verden. Den er mye mindre enn den i Kathmandu, men mye finere.

Dette store palasset hadde kollapset helt i et stort jordskjelv som var i 1944. UNESCO har spyttet i ganske mye penger for å bygge det opp igjen. Fikk ikke vite helt når det sto ferdig, men det er ikke veldig mange år siden.

To jenter har funnet seg et fint sted å spille et spill 🙂

Her var det mange forskjellige gudeskapninger som vokter tempelet.

Jeg var en stund i Patan. Hvis jeg satt meg ned kom det hele tiden guider bort til meg å begynte å mase. Kjenner jeg er ganske trøtt i dag og vil egentlig bare være i fred. Jeg svarte bare kort på spørsmålene deres og prøver å si høflig at jeg vil ha en helt alene-dag. Det er visst ikke lett å forstå for de gir seg ikke før jeg reiser meg og går.

Det er mye flott de selger rundt på markeder. Alle vil selvfølgelig at jeg skal se på tingene deres. “Its free to look”, sier de alle. Men ser du litt for lenge på tingene følger de etter deg og maser på priser. Jeg er ikke så lett å overtale lenger. Har sluttet å handle så mye suvenirer.

Nå må jeg pakke ned i kofferten min igjen. I morgen tidlig begynner den lange reiser min hjemover. Regner med jeg er i Bergen midt på dagen tirsdag. Har hørt at det er kommet snø. Håper den er borte til jeg kommer hjem.

Jeg poster en oppdatering fra turen og mer bilder når jeg er hjemme.

 

#reise #ferie #kathmandu #patan #durbarsquare #asia #nepal

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top