Kathmandu Durbar Square

Durbar Square i Kathmandu er en av tre kongepalass-plasser i Nepal. Plassen består av en samling templer bygget fra 1500-tallet og oppover. En måte kongene viste sin storhet på.

Det kostet 1000 rupees å komme inn der, litt mindre enn 80 norske. Ganske dyrt for å være i Nepal.

Durbar Square står på verdensarv-listen, men det ser ikke ut som vedlikeholdet her er veldig høyt prioritert desverre.

Bildene jeg har sett fra dette stedet er kanskje veldig gamle eller fotoshoppet litt.

Det bar et stort marked inne på plassen. Mye flotte antikviteter og suvenirer her. Men de begynner så høyt med prisene at jeg ikke gidder å handle med de.

Selv om Durbar Square ligger midt i Kathmandu er det et forholdsvis rolig sted. Og det er deilig å bevege seg et sted uten å nesten bli kjørt ned av mopeder eller biler.

I dette tempelet bor en levende gudinne. Kumari er en liten jente på 9-10 år som de mener er reinkarnert fra hindugudinnen Taleju Deva. En gudinne som har beskyttet kongen helt fra år 1757. Det er endel kriterier for å bli gudinne. Hun skal ha et spesielt utseende og aldri ha vært syk eller blødd. Hun som er Kumari nå har vært det siden hun var 5-6 år.

Jeg ventet utenfor huset en god stund for å få se henne. Hun måtte først motta offer og velsignelser fra prester og prestinner. Så ble hun bært bort til det midterste vinduet. For hun kan ikke la bena treffe bakken.

Hun satt i vinduet i to minutter. Hun så ganske trist ut egentlig. Jeg fikk forferdelig vondt av den lille jenten. Håper hun får menstruasjon snart, så hun blir fri.

Jeg lyet og tok ingen bilder av henne.

Dette er Bhairav som representerer Shiva som ødeleggeren. Det var mange som klappet på den og ofret røkelse og mat o.l. Best å holde han her fornøyd.

Jeg forstår ikke hvordan de kan holde styr på alle de 33 millioner gudene sine.

Her sitter det noen koner som selger mais og annet korn som vi kan ofre til duene. Det er tusenvis av duer her inne og alt er dekket av dueskit. Og litt kuskit innimellom 😀

Gaddi Baithak heter dette tempelet. Det er det nyeste tempelet her. Bygget i 1908. Kongen var inspirert av Europeisk arkitektur.

Om 1908 er våres tidsregning eller nepalsk vet jeg ikke. Nepal er ihvertfall i 2073 nå. I april er det et nytt år her.

Detaljene på søyler, vinduer og dører var helt fantastisk vakkert. Jeg får poste mer når jeg kommer hjem.

Jeg har sjekket inn på et hotel i sentrum og skal være her de to siste dagene. Det var som å komme i himmelen. Toalett med papir, dusj med varmt vann og en deilig myk seng med dyne. Deilig 🙂

I morgen skal jeg besøke Durbar Square i Patan. En liten by rett utenfor Kathmandu. Det er den eldste kongeplassen i Nepal og mye vakrere sier folk.

Nå skal jeg straks legge meg i den deilige myke varme sengen 🙂

 

#nepal #kathmandu #durbarsquare #asia #reise #ferie #reiseralene

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top