Frivillig arbeid i Nepal

Grunnen til at jeg ville jobbe som frivillig mens jeg er i Nepal er at man opplever landet på en helt annen måte enn om man “bare” er turist. Man kommer nærmere de som bor her og føler hverdagslivet på kroppen.

De to siste dagene har jeg vært i en barnehage (bildet). I dag var jeg på den eldste avdelingen. De var 6-7 år gammel. Jeg fikk i oppgave å lære de litt engelsk. Læreren gav meg en bok jeg skulle lære fra. De var flink til å skrive og lese engelsk, men når jeg ville at de skulle gi eksempler på ordene vi pugget, stoppet det helt opp. Så de må pugge en hel haug med ord og setninger som de ikke aner hva betyr. Vet ikke om det er så mye læring i det akkurat 🙂

Det er mange som har dette bildet utenfor døren sin. Det skal visst beskytte mot onde ånder eller noe. Kan jo bli mørkredd bare av å se på det.

Det er også mange små barn som har svart sminke rundt øynene. Det er ikke for å pynte de, men det beskytter de mot sykdom tror de.

Mye overtro her. Vi får heller ikke lov til å sove oppå dynen/teppet vårt, for det vil føre til at vi blir fattige (og kanskje andre ulykker)

Jeg tror det var på lørdag de hedret hunden. Alle hunder, tilogmed løshunder, hadde fått blomsterkrans og tikka (prikk i pannen). De andre dagene i året sparker de etter hundene på gaten.

Det var en veldig snill familie jeg jobbet for på den økologiske gården. Og jeg fikk bare økologisk mat hele uken.

Dette er lunsjen min. Flatbanket, ristet ris, peanøtter, maiskorn og tørre ristete bønner. Veldig tørt, men utrolig mettende.

Frokosten hver dag besto av ris, kål og poteter. Og middagen hver kveld var ris og spinat. Dette er helt vanlig nepalsk kost. De spiser veldig lite kjøtt. Mange spiser ikke kjøtt i det hele tatt.

Tror det blir en stund til jeg spiser ris når jeg kommer hjem. For ikke snakke om kål og spinat 😛

I teen min fikk jeg ekte stevia. Bladene er en bra erstatning for sukker.

Slik håndterer de husholdningsavfall. Det er bare å hive det i gaten, så kommer det en traktor en gang i uken ca å plukker det opp. Hvor det blir av etter det kan de ikke svare på. Kanskje brent?…sier de. Det er også mange som bare brenner søppelet sitt selv hjemme. Miljøbevisst er de ikke. Tilogmed langt oppi fjellet i den vakre naturen fløt det av søppel. Kjipt å se.

Klokken 05.30 har de allerede åpnet butikkene. Her har de også raket sammen noe av søppelet og satt fyr på det.

De fleste steder er det bare squat-do. Dette på gården er faktisk veldig delikat og rent. Har måtte gå på do andre steder, der det stinker verre enn i grisehus.

Og her er det flotte badet på gården. En bøtte med iskaldt vann fungerer som dusj. Datteren i huset forsto ikke hva jeg mente når jeg sa at jeg savnet en ordentlig dusj. Jeg kunne jo dusje hver dag her, mente hun :-D. Hun har vel kanskje aldri sett et baderom med toalett og dusj.

Nå er det bare tre dager igjen her i Nepal. Det er et par steder jeg har lyst å se, så nå skal jeg ikke jobbe mer. Jeg skal bare være turist nå. Så i kveld blir det tidlig i seng (i kveld også), så jeg kommer meg tidlig opp.

 

#nepal #asia #reise #ferie #kathmandu #goexplore #frivilligarbeid

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Frivillig arbeid i Nepal

  1. Må bare beundre deg, og er stolt over å kunne si til andre at de må lese bloggen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top