Dagstur til Nagarkot, Nepal

Forrige fredag hadde jeg en fridag fra ugresslukingen. Han jeg jobbet for skulle besøke et tempel på en fjelltopp som heter Nagarkot. Jeg tenkte at det kunne være kjekt å henge meg på for å se litt mer av Nepal.

Vi tok bussen fra Banepa til Bhaktapur etter frokost. Tettpakket som vanlig. Det står en gutt i døren og roper ut hvor bussen skal. Når noen skal innpå presser han de innover i bussen. Det er litt av et kaos. Forferdelig mye støy og en voldsom trengsel. Selv om det bare er to kjørefelt, kjører de kanskje tre-fire i bredden hvis det er plass. Og de tuter selvfølgelig hele tiden.

Det var noen trapper opp til dette tempelet også. Så fikk svetter den dagen også.

Vet ikke hvilke gud dette er. Jeg skvatt da jeg så han. Han så så livaktiv ut.

Det viste seg å være en religiøs seremoni der. Det er visst det hver fredag fra kl 12 til kl 17. De har shanti som de kaller det. Synger noen vers på sanskrit (et gammelt indisk språk) og spiller på trommer.

Jeg ble invitert til å sitte med de. Men da jeg så at flere av de var mest opptatt av å gjøre klar pipene for å røyke hasj, gikk jeg ut igjen.

Selvfølgelig var det derfor det var så viktig for bonden å komme seg i tempelet. Når jeg spør han om det ikke er forbudt å røyke i Nepal, sier han at joda det er det. Men ikke når det er hellig røyking. Ja, de som ruser seg finner alltid gode unnskyldninger til å gjøre det.

Jeg gikk rundt på tempelplassen i nesten to timer. Det var et vakkert sted da. Her er en gud med tre hoder og noen armer for mye.

Vakker utsikt var det også. Når det er helt klart vær kan man se litt av Himalaya herfra. Det er veldig forurenset i Nepal, så det er sjeldent sikten er god.

Hva de tørker her på gresset vet jeg ikke. Tobakk eller marihuana?

Monster-edderkoppene var her også.

Den gamle konen var der å hentet vann og frukt til de som hadde gudstjeneste der. Ser ut som alle synes det er helt normalt å røyke hasj her. Det er liksom ingen som reagerer når de “hellige” mennene snakker om det.

Min arbeidsgiver i gult her.

Vi spiste lunsj hos søsteren til bonden. Huset deres hadde blitt helt ødelagt i jordskjelvet i fjord. Nå hadde hun fått seg et nytt flott rosa hun. Hun var veldig fornøyd med å få helt nytt hus.

Nå er jeg altså tilbake i Kathmandu. I dag har jeg vært å jobbet i en barnehage. Jeg var i en gruppe på 25 barn som var rundt 3 år. Allerede da hadde de begynt å lære å skrive tall og bokstaver. Det var veldig gøy å være med de, så det er jo dumt at jeg bare skal være der et par dager. Jeg fikk selvfølgelig ikke ta bilder der.

Nå er det endelig middag. Er skrubbsulten. Jeg får blogge litt mer i morgen.

#nepal #reise #ferie #tempel #nagarkot #asia #verdenrundt #frivilligarbeid #goexplore #kathmandudalen

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top