Alene i Kathmandu

Jeg ga opp å finne busser inn til sentrum. Forsto ingenting av hva de ropte og når jeg spurte om de gikk til Thamel pekte alle fremover. Hoppet heller i en taxi. Det kostet meg 300 rupi, ca 22kr. Mye mindre enn en bussbillett hjemme.

Thamel er turistområdet i Kathmandu. Mange resturanter og endel merkebutikker. De fleste butikkene solgte hippieklær eller turklær for de som vil vandre i Himalaya og kanskje til Mont Everest.

Siden det er lørdag i dag er det fridag for mangen og “lite” trafikk på veiene. Det tok bare 15 min å komme seg til sentrum i dag.

Disse forbudene var det absolutt ikke noe å bry seg om. Folk røykte både det ene og det andre på gatene her. Det kom en eim av marihuana-lukt innimellom. Tuting i bilene tror jeg rett og slett bare er et instinkt. Ser de noe foran seg må de tute, om det hjelper tviler jeg på.

Det er jo så mange skilter her også, så det er jo umulig å se hva som egentlig er her.

Heldigvis fant jeg et skilt og noen piler som viste veien opp til en takresturant.

Utsikten var ikke mye å skryte av. Det er jo ganske fantastisk at det elektriske funker i denne byen i det hele tatt, når man ser på disse koblingene her. Det hender stadig vekk at strømmen går. Jeg var i en butikk tidliger på dagen der alt plutselig blir mørkt. Alle fortsetter å prate og gjøre det de holdt på med. Virket som de var så vandt til det at de ikke la merke til det engang.

Tikka Masala. Maten var helt ubeskrivelig god. Når man har spist tørr ris med grønnsaker en uke setter man virkelig pris på et godt måltid mat. For middag og en brus betalte jeg nesten 1000 rupi, nesten 80 norske. Så dette var ikke en veldig billig resturant. Sikkert fordi den ligger midt i turiststrømmen.

Nå er jeg tilbake i Dhapasi Height. Her er huset vi bor i. I morgen tidlig reiser jeg til Banepa. Det er landsbyen jeg skal jobbe i. Gleder meg veldig til å få komme opp til gården. Jeg skal bo hos familien som eier den økologiske gården. Far i huset er visst en ganske åndelig mann og en yogamester. Så det kan jo bli spennende å se hvordan vi kommer overens :-D.

Jobben min blir å grave, plante og vanne jorden er alt jeg har fått vite hittil.

Det finnes ikke Internett i landsbyen, så dere vil nok ikke høre fra meg på en stund. Jeg skal være der i to uker, men har fri i helgen. Så det kan være at jeg klatrer ned fra fjellet og tar en buss til nærmeste sivilisasjon neste helg for å finne en internettkafé.

Uansett blir det deilig å komme litt ut i naturen og ikke minst få litt alenetid igjen. Blir litt stresset av å ha så mange rundt hele tiden.

De siste dagene har jeg måtte slutte med nikotintyggis og Papsi Max (fordi det ikke finnes her) , så de neste dagene blir det avvenning fra Internett. Tror den blir verst.

Ha det fint så lenge. Dere hører fra meg når jeg har nett igjen 🙂

#nepal #kathmandu #asia #thamel #goexplore #reise #ferie #frivilligarbeid

Måtte bare ta bilde av naboene våre. De er jo så søt disse hellige dyrene.

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

4 thoughts on “Alene i Kathmandu

  1. Så morro å lese på bloggen din! Jeg kjenner deg jo ikke, men kjenner meg veldig igjen med bl.a å elske å reise. Være med på Det som skjer, men samtidig behovet for å være alene og i naturen. Blir mye indre stress i de store og mest kaotiske byene. Gleder meg veldig til å komme til Sør øst Asia, og håper å finne roen der og finne noen steder som hjelper meg med dette. Takk for at du deler med oss 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top