Utflukt til ape-tempelet, Nepal

Etter lunsj i går hadde vi en utflukt til ape-tempelet eller Swayambhunath som det egentlig heter. Det ligger på vestsiden i Kathmandu. Nå har jeg endelig fått meg et kart, så jeg kan følge med hvor vi farter rundt.

Vi gikk av bussen ved en Buddha-park. Her var flere svære gullstatuer. Ganske glorete i det ellers så fattigslige landskapet.

Det var mange og ganske bratte trapper oppover til ape-tempelet. Måtte ta noen pauser på veien. Her har jeg ca 1/4 igjen.

Endelig oppe med stupaen. Buddhistene mener at denne tempelplassen har det mest kraftfulle stupaen i verden. Her får man virkelig svar på bønnene sine. De sier at det første tempelet her oppe ble bygget for over 2000 år siden. Det er mange pilegrimer som kommer her fra både India og Tibet. Jeg lærte også i går at Buddha, som egentlig het Siddharta Gautama, ble født 563 år før Kristus, her i Nepal.

Og endelig fikk jeg utsikt over byen. Dette er jo bare en del av Kathmandu. Det er ingen som kan svare meg på hvor mange innbyggere det er her. Klarer ikke finne helt pålitelige tall på nettet heller. Men det er ihvertfall under 2 mill som bor her, så det er en liten by for å være en asiatisk hovedstad.

Desverre er det ganske forurenset, så man ser ikke alle fjellkjedene i Himalaya så godt.

Det er to flokker med rhesusaper her i tempelpmrådet. Av og til blir det litt skriking og kloring rundt beina våre. De virker ikke så de bryr seg om folkene rundt, men jeg har ikke veldig lyst å komme for nær de. De er jo veldig søte de små da.

Mor og barn. Han var litt rampete han her. Han prøvde å stikke av flere ganger, men moren fikk tak i foten hans hver gang og dro han tilbake. Hun hadde endelig funnet noe å spise så nå fikk ungen bare være så grei å sitte i ro til de var ferdig. Morsomt å se på når de prøver å oppdra de små.

De spiser det som menneskene ofrer til gudene, ris, frukt og grønnsaker.

Det var noen små suvenirbutikker også på toppen av fjellet selvfølgelig.

Så skulle vi ned igjen de 300 trappetrinnene. Kjente det litt i knærne.

I dag har jeg en alenedag. Herlig. Kjenner at det er på tide. Jeg skal bare vaske litt klær (for hånd!!) så skal jeg inn til sentrum en tur tenkte jeg.

#asia #nepal #kathmandu #reise #ferie #goexplore #frivilligarbeid

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top