En ny spennende dag i Kathmandudalen

Namaste ! Veldig koselig når folk hilser på meg i gaten. Når de hilser med Namaste hilser de egentlig på guden i meg.

Vi har vært på dagstur til et kloster i dag. Tok buss fra hovedbusstasjonen tidlig på morgenen. Landsbyen som klosteret er i heter Pharping og ligger ca 10 km nord for Kathmandu. Det tar nesten to timer å komme seg der pga trafikk og elendige veier.

Jeg fikk heldigvis sete nesten helt foran i bussen. Bildet er tatt før de begynner å trøkke folk innpå. De sto som sild i tønne her og plutselig hadde jeg noen barn på fanget. Bare koselig det 🙂

Klosteret lå i en nydelig liten landsby med masse åkerlapper og risterasser. Her hadde de også sin egen stupa selvfølgelig.

Vi fikk spise lunsj i klosteret. Ris og forskjellige kokte grønnsaker. Veld god og spicey mat faktisk.

De små munkene hadde en liten pause fra undervisningen og var ute å sparket fotball når vi var der.

Vi gikk lenger opp i fjellene for å besøke et tempel. Ved siden av guden Ganesiha er det en liten Buddha (på høyre siden). Munken som viste oss rundt sa at den hadde kommet der helt av seg selv!! Han mente jeg måtte gå inn å ta bilder av den. Høflig som jeg er gjorde jeg som han sa. Jeg ofret til og med 5 rupi, som er ca 40 øre.

Et hellig fjell med masse bønneflagg.

En fantastisk utsikt fra tempelfjellet. Det er to av jentene her som skal jobbe i klosteret etter denne intro-uken. De skal undervise munkene i engelsk. Kjenner jeg ble litt misunnelig. Håper landsbyen jeg skal bo i er like vakker.

Vi besøkte også et annet tempel lenger nede i dalen som het Dakshinkali tempel. Her var det en gud som krevde blod, så de ofret dyr her. Det var en hellig elv her også som folk dyppet seg i. Det var så skittent og ekkelt her at vi gikk bare fort forbi området. Vi fikk ikke gå helt inn uansett siden vi spiser kjøtt.

Nei, det var mye vakrere oppe i fjellene. Nå er vi tilbake på huset og har spist middag. I dag ble vi servert pasta med ketchup. Ikke noe luksus her altså 🙂

Kjenner at den kjølige kveldsluften siger inn i huset, så det er på tide å krype ned i soveposen og lese litt.

#nepal #kathmandu #tempel #kloster #asia #reise #ferie #frivilligarbeid

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “En ny spennende dag i Kathmandudalen

  1. Så flotte reiseskildringer du serverer. Du gjør det jeg bare drømte om for over 50 år siden.
    Ønsker deg et fortsatt fint opphold oppe i fjellene, og mange flere fine turer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top