Boudhanath stupaen, Nepal

Etter yoga og litt matlaging besøkte vi en av verdens største stupaer, Boudhanath, som selvfølgelig står på UNESCOs verdensarvliste. Denne stupaen som står her i dag ble bygget på 1300-tallet. Den ble litt skadet etter jordskjelvet i fjor, så de holder på å restaurere den nå. Desverre fikk vi jo ikke se den ordentlig da, med alle flaggene nedover fra spiret.

Her kommer buddhistene for å tilbe og ofre til gudene. Bønneflaggene henger over noen hjul man går forbi og snurrer rundt. Det er sikkert flere hundre av de hjulene rundt hele stupaen. Mangen går tre runder rundt tempelet og snurrer på alle hjulene.

Her er et større bønnehjul de snurrer på. Og en eller annen gud hun klapper på eller ber til. Det er flere unge mennesker som går bort til den gamle lille munken som sitter der. De gir han en liten pengegave og så velsigner han de.

To skolejenter ber til Buddha. Det er over 3 mill. guder i buddhismen, så nesten hva som helst kan være hellig her. Men Buddha er den største guden. Det er to andre også som er “hovedguder”, men nå husker jeg selvfølgelig ikke navnet på de. Skal lære meg det i morgen, tenker jeg 🙂

Ennå mer ritualer. Når man må ringe i denne klokken vet jeg ikke, må vel være når du vil ha svar på en stor bønn.

Selve stupaen er 36 meter høy. Hele tempelet er en stor sementklump. Det går altså ikke an å gå inn i den, bare oppå platåene rundt selve kuppelen.

Ministupaen var ferdig restaurert. Så da fikk jeg se de flotte øynene som speider i alle verdenshjørner.

Det var en spennende tur i dag. En deilig og avslappet atmosfære inne på området til Boudhanath. Så veldig i kontrast til trafikkaoset utenfor muren.

Jeg fikk også vite i dag at jeg kan få jobbe på en økologisk gård likevel 🙂 Så det kommer jeg til å si ja til.

Ellers går det veldig greit her, selv om vi er ganske mange mennesker på dette huset. Men det er ikke noe luksusferie akkurat. Vi er seks jenter som deler rom, sengene er så harde at jeg kunne likegodt sovet rett på gulvet og det er iskaldt vann i dusjen. Det er faktisk veldig kjølig her på nettene, så vannet blir aldri skikkelig varmet opp. Kommer ikke til å dusje her hver dag nei. Vi må være på huset i 9 tiden på kvelden og det skal være stille til kl 10. Nepalesere har ikke noe natteliv sier de 🙂 Jaja, ikke så stor forskjell når jeg reiser alene heller. Tidlig i seng og tidlig opp igjen.

#nepal #kathmandu #asia #tempel #stupa #goexplore #reise #ferie #frivilligarbeid #Boudhanath

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Boudhanath stupaen, Nepal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top