Siste dagen på Malta

Denne uken har gått utrolig fort. Nå er det siste dagen vår her i Valletta.

I går var min yngste bror og jeg på byvandring, mens resten av flokken var på båttur.

Her har vi kommet opp igjen fra Water Front. Vi tok oss en øl der nede og pratet litt med han som jobbet i baren.

Alltid like spennende å høre hva de forteller om livet. Som i de fleste andre land er lønningene lav. Han hadde 5euro i timen, litt over minstelønn. Maltesere kan pensjonere seg når de er 52 år og minstepensjoner er 600euro i måneden. De lever ikke særlig fett her altså, selv om levekostnadene er lavere enn hos oss. Så mye lavere er de ikke.

Utsikt over til St. Julian og verftet. På den siden har vi ennå ikke vært. Men fra utsikten her ser det ikke ut som det er så veldig mer annerledes enn Valletta.

Man kan jo gå rundt i Valletta i dagevis og aldri bli ferdig å ta bilder. Det er en utrolig vakker by.

Det gamle operahuset ble bombet sønder og sammen under 2.verdenskrig og lå i ruiner helt til tusenårs-skifte. Nå har de laget det til et open-air teater. Det har vært øvinger eller forestillinger der hver kveld denne uken.

Republic Street med byporten og det vakre parlamentet på venstre side.

På andre siden av byen går båten over til Sliema. En travlere mer moderne bydel. Her kommer folk for å feste eller shoppe. Turen med båt koster 1,5? og tar ca 5 min.

Min bror og jeg skulle shoppe litt tenkte vi. Men det ble ikke mye shopping. I 32 grader er det ikke behagelig å trakke gjennom masete bygater.

Etter et par timer tok vi båten tilbake til Valletta.

Vi spiste middag sent på kvelden siden resten av flokken kom sent fra båtturen.

Etter middagen har vi fått som vane å gå inn på en isbar for å kjøpe desserten. Som regel er det ganske lang kø der. Men å vente på denne isen er verdt det. Smaker helt nydelig. Her smakte jeg på vanilje og karamell med salte nøtter.

Flyet går hjem kl 20.40 i kveld. Nå skal vi bare tilbringe dagen med bassenget. Og sikkert gå opp til Valletta for en tidlig middag, før vi drar avgårde til flyplassen.

Jeg er veldig glad for at jeg har vært her på Malta. Synes det er et nydelig sted, men reiser vel mest sannsynlig ikke tilbake. Føler vel at jeg har fått med meg det jeg trenger her 🙂

#familietur #reiser #ferie #malta #valletta #sliema #europa #middelhavet

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Siste dagen på Malta

  1. Der så det veldig fint ut. Skulle gjerne reist langt avgårde på ferie, og kost meg med noen late dager. Men ferie har jeg ikke med det første.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top