Trolltunga

Det er ikke tull når folk sier at turen til Trolltunga er krevende. Ihvertfall for utrente voksne damer som meg. Men endelig har jeg vært der. Min venninne Linda og jeg reiste til Odda i går ettermiddag og overnattet på Trolltunga hotel. I morges sto vi opp kl 6 for å komme oss tidlig avgårde på tur.

Vi parkerte i Skjeggedal før klokken var 8, men allerede da var parkeringen nesten full.

Første kilometeren er veldig bratt. Omtrent som Stoltzen her i Bergen. Jeg var helt gjennomvåt av svette og ganske kjørt i beina når jeg kom opp første stigning. Og ennå var det 10 km igjen. Det var flere stigninger på veien som fikk pulsen min bra opp, men heldigvis ikke så tøffe som første kilometer.

Det var ganske tåkete på veien oppover. Deilig temperatur å gå i. Var veldig glad for at ikke solen var fremme akkurat da.

Det var skilt for hver kilometer vi gikk, så vi kunne se hvor langt vi hadde igjen. Faktisk veldig god motivasjon på turen. Det er tyngre å gå når man hele tiden lurer på hvor langt det er igjen. Så takk til de som satt opp skiltene 🙂

Endelig var vi fremme og vi fikk en fantastisk utsikt. Vi brukte litt mindre enn 4 1/2 time opp. Tåken hadde nesten forsvunnet. Innimellom kom det noen skyer og dekket Trolltunga. Ganske så magisk å stå å se når tåken steg over steinen. Og selvfølgelig ødela bildene til de som gikk utpå.

Linda stilte seg først i kø for å gå utpå. Hun måtte stå i køen i 40 min før det var hennes tur. Jeg stilte meg opp på kanten så jeg kunne ta bilder av henne.

Når det var min tur var det kommet ennå flere opp og køen var lenger. Da hadde jeg begynt å fryse sånn av all ventingen at jeg ikke orket å stå der ennå lenger.

Linda tok heller et bilde av meg foran Trolltunga 🙂 Og vi begynte på returen. 11 km å traske tilbake også.

Her er litt av køen. Det tar tid når en og en går utpå og skal posere i forskjellige stillinger :-). Men det blir jo selvfølgelig veldig kule bilder utav det. Kanskje jeg skal opp igjen her en gang. Får ta bilder da.

Tåken forsvant og solen kom frem på veien ned. Nå kunne vi virkelig få se den vakre naturen rundt oss.

Ringedalsvatnet som ligger ca 700 m under Trolltunga er langt og smal. Utrolig stilig hvordan det bukter seg mellom de høye fjellene.

Utsikt mot Folgefonna.

Turen nedover var like tøff som oppover. De siste 2 kilometerne kjentes ut som de aldri skulle ta slutt. Kjente det godt i knær og ankler på slutten. Jeg brukte over 4 1/2 time ned. Litt lenger tid enn oppover altså.

Men for en fantastisk tur det var. Er utrolig glad for at værgudene endelig var med oss og vi fikk gått denne turen.

Nå er jeg kommet hjem igjen til Bergen. Jeg får et par timers søvn før mine brødre henter meg. Da går turen til Gardermoen og med fly videre til Malta. Herlige dager altså. Glemt er den kjipe sommeren vi har hatt i Bergen i år 🙂

#fjelltur #trolltunga #reiser #odda #jenterpåtur #topptur #skjeggedal

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top