En rundreise i Peru

Tiden flyr.. Det er allerede 3 uker siden vi kom hjem fra Peru. Føles som et par dager siden.

Her kommer en oppdatering. Jeg har jo så mye bilder at det var vanskelig å sortere ut noen.

Dag 1. Vi reiste fra Norge til Lima, med en mellomlanding i Amsterdam. Det var seint da vi kom frem til hotellet, så vi fikk ikke sett stort av byen. Bare det vi så fra bussvinduet på turen fra flyplassen. Men bare det å gå av flyet og kjenne 20++ var helt fantastisk.

Dag 2. Allerede tidlig neste morgen kjørte vi til flyplassen igjen. Og vi fikk noen glimt av den svære hovedstaden, med Stillehavskysten på vestsiden. Hadde veldig lyst å bare være der i byen noen dager. Men reiser man på gruppetur så følger man et program.

Vi tok fly til Cusco og kjørte buss derfra ca 4 timer til Urubambadalen. Den hellige Dalen, som også blir kalt inkafolkets kornkammer, siden høyde- og temperatur forskjeller gjør at dalen er velegnet for dyrking av forskjellige jordbruksprodukter.

Gatene i Urubambadalen. Det ser ut som vi er kommet inn en helt annen tidsalder. Folkene går med strikket eller vevde tradisjonelle klær. Husene og bilene er langt fra moderne. Jeg føler meg som en alien.

Dag 3. Vi er i Urubambadalen og besøker bl.a en lama og alpakkafarm. Ganske kule laidbacke dyr.

Her spinner hun ull og farger det med naturfarger. Og så bruker de bl.a urin for å få fargene til å holde bedre. Der lærte jeg noe nytt igjen 🙂

Vi besøkte også Pisac og det berømte markedet der i dalen. Jeg må bare få poste noen bilder fra torget. Det var så mange nydelige motiver.

Her selges alle typer frukt og grønnsaker som finnes i dette landet tror jeg.

Ganske praktisk de store sjalene de har på seg. Der har de plass til både unger og varene de handler.

Trenger ikke noe boder her. Det er bare å sette seg ned der det er plass.

Klare flotte farger

En ung jente selger frukt. Hun er litt mer moderne i klesveien.

Vi besøkte også inkaruinene i Ollantaytambo.

Dag 4. Vi kjører lengre opp i fjellene. Helt opp til 4350 moh. Herfra skal vi sykle ned igjen til en liten landsby som heter Santa Maria som ligger på 1200 m.

Desverre regner det som bare det. Vi får jo ikke sett noe av den fantastiske utsikten det liksom skal være her. (Bilde ble tatt på andre siden av fjellet, på vei oppover før regnet begynte) Noen ganger er det så mye tåke at vi ser bare et par meter fremfor oss. Det er litt skummelt å sykle nedover de oversvømte trafikkerte veiene.

Dag 5. Så begynner vi vandringen mot Machu Picchu. Endelig 🙂

Første dagen gikk vi 16 km og 600 høydemeter opp. Jeg bare elsket den turen. Fantastisk natur, varm og deilig og en utsikt jeg ikke har sett maken til. Med mais – og kaffeplantasjer i hver en skråning.

Det var flere steder de lokale hadde laget til kafeer og små kiosker til alle vandrerene. Veldig bra for oss å slippe å drasse med oss all maten og vannet. Og bra for de, at de kan tjene litt penger på alle turistene som trakker rundt på stiene deres.

Ser ikke innbydende ut, men det var ihvertfall et klosett der inne.

Hva med litt styrkedrikk før vi vandrer videre? Nei, det turde jeg ikke 😀

Man utfordrer høydeskrekken sin på disse stiene.

Nå skulle vi bare bli firt over denne elven, så er vi nesten fremme.

Det tok sin tid det når tre og tre ble sendt over av gangen. Det ble helt mørkt før alle var over. Vi badet i varme kilder før vi gikk på hostelet i Santa Teresa og sovnet. Sov som en stein den natten.

Dag 6. Vi startet dagen med zip-lining, som jeg feiget ut fra, før vi vandret videre til Aguas Caliente. Denne dagen gikk vi 11 km på flatt terreng nesten hele veien. Vi fulgte jernbanelinjen. Etter noen timers gange kunne vi se opp til Machu Picchu fjellene. Ganske spesielt å ga der nede mellom de majestetiske fjellene.

Dag 7. Endelig Machu Picchu. Vi sto opp før fuglene og tok en av de første bussene opp i fjellet. Magisk å se litt og litt av inkabyen åpenbarte seg under tåken.

Jeg har jo postet mange bilder her tidligere, men har ennå endel igjen jeg gjerne skulle fått med

Se hvor idyllisk det ser ut her oppe i skyene. Tror lamaene lever et godt liv her.

Det var et mye større område enn jeg hadde forestilt meg.

Helt ufattelig at jeg har vært her.

På kvelden tok vi toget tilbake til Cusco.

Dag 8. Jeg var ikke i form. Vet ikke om det var høyden eller temperaturforskjell som gjorde at jeg hadde vondt i hodet og var kvalm.

Min søster og jeg gikk litt rundt i Cusco alene, men var for det meste på hotellet å sov.

Dag 9. Heldigvis ble jeg fort bra igjen. Nå tok vi fly fra Cusco til Puerto Maldonado. Nå skulle vi ha noen dager på en lodge i Amasonasjungelen.

Vi ble hentet med en minibuss og kjørt ned til elven. Der tok vi båt et par timer inn i jungelen.

Vi beveget oss rundt i jungelen både til fots og i kano. Det var så varm og klamt at man er jo gjennomvåt hele tiden. Men jeg synes det bare er deilig med sånn varme.

Vi fikk sett litt forskjellige aper, fugler, kaimaner, insekter, tarantell og noen små gnagere jeg ikke husker navnet på. To spennende dager ble det ihvertfall.

Dag 11. Tilbake i Cusco. Nå fikk jeg sett litt mer av byen. Min søster og jeg gikk alene rundt å handlet litt og tok bilder.

Katedralen i Cusco.

Dag 12 og vi skal videre til Titicacasjøen. Byen vi skal overnatte i heter Puno. Turen fra Cusco til Puno tar 10 timer med buss. Da har vi noen lengre stopp i forskjellige landsbyer og et langt lunsjstopp midt oppe i Andesfjellene. Det var mye snø på toppene. Høyeste toppen her er 6300 moh.

Dag 13. I dag har jeg en alenedag i Puno, mens resten av jentegjengen er ute på Titicacasjøen og besøker noen sivøyer.

Byen er ikke noe spesiellt pen, men det er deilig å bare sitte alene på torget å se på alt livet rundt. Her er det varmere enn i Cusco selv om vi fremdeles er på 3800 moh.

Dag 14. Vi tar fly tilbake til Lima tidlig på morgenen. Her er stranden nedenfor Miraflores hvor hotellet vårt er.

På ettermiddagen reiste vi inn til selve sentrum av Lima. Desverre var det ikke mye vi fikk sett. Det tok jo så lang tid å komme seg frem i denne trafikken. Vi rakk bare Plaza de Armas og noen katedraler før det ble mørkt.

Plaza de Armas og regjeringsbygget.

Dag 15. Siste dagen her i Peru. Siden vi ikke hadde tid til å reise ned til sentrum gikk heller min søster og jeg rundt i bydelen Miraflores. Vi fant en liten park vi gikk inn i. Her var det ikke løshunder som løp, som i resten av Peru, men haugevis med katter. Vi klarte ikke telle, men er ganske sikker på at det var 100 katter det inne. De virket ganske tam. Som den her på steinen. Alle som gikk forbi den klødde den på hodet. Han bare lå der å nøt det.

I 3 tiden reiste vi til flyplassen for siste gang og tok flyet tilbake til kalde Norge.

Det var en fin tur alt i alt. Vi fikk opplevd mye og det var 16 kule damer som reiste sammen. Mange gode minner og noen mindre gode.

Jeg har skrevet nesten hver dag mens vi var på tur, så det er bare å “bla” tilbake.

Har også flere bilder på instagram limi70.

#reiser #ferie #peru #rundtur #jentetur #jomfrureiser #gruppereise #søstrepåtur #lima #machupicchu #cusco #puno #inka #ruiner #søramerika #verdenrundt

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

7 thoughts on “En rundreise i Peru

  1. Peru er virkelig ett fantasisk land! Har vært der tre ganger, siden jeg er halvt peruaner, og den ene gangen bodde jeg hos besteforeldrene mine som bor der i to hele to måneder. Det var virkelig en opplevelse, og Peru er nok det landet i Sør-Amerika med mest spennende historie og kulturarv 🙂
    Veldig flotte bilder! Synes det representerer Peru kjempebra!

  2. Post-Punk Veganer: Oj, det hørtes spennende ut. Heldig du da. Kunne tenkt meg å sett mer av Peru, så reiser nok tilbake en gang. Takk for tilbakemelding 🙂

  3. Jeg synes og jeg er veldig heldig, det er alltid masse å se i Peru! Og ikke minst, så mye å lære av befolkningen, og deres verdier. . Driver for tiden og prøver å lære meg Quechua, men først må nok spansken min bli litt bedre 🙂 Kan virkelig anbefale å reise tilbake, det er alltid masse nytt å se!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top