Svette dager i Amazonas

Nå er vi tilbake i Cusco etter to dager i Amazonas. Vi tok fly herfra til Puerto Malaga lørdag morgen og kjørte med longtail-båt langt inn i jungelen.

Det var 35-36 grader der nede, så helt herlig å få en båttur på elven.

Lodgen vår. Det er plass til ganske mangen her. Akkurat denne helgen var det 50 norske ungdommer her.

Her er hytten vi skal sove på i to netter. Vi har strøm mellom 17.30 og 22. Da er det en vifte i taket som kjøler ned rommet ør lite grann 🙂

Ricardo var guiden vår disse to dagene. Det var ikke mye pause vi fikk. Lørdag kom vi rett til lunsj, så var det ut i jungelen med en gang. Vi gikk til en lite tjern der det var mange kaimaner. Jeg så tre stykker, men det er ikke så lett å få gode bilder av de. De er ganske kamuflert nede i det grumsete vannet.

Jeg fikk øye på et pinnedyr. Dette er en dame på litt over 20 cm. Mannen satt på et blad under. Han var skikkelig tynn og pinglete i forhold til damen 🙂

Susi ville gjerne komme inn å spise frokost med oss søndag morgen.

Allerede kl 6 søndag morgen var vi ute i jungelen igjen. Her har Ricardo funnet et slangeskinn på 2,5 meter. Bra det bare var skinnet som lå på stien.

Vi var på tur i 7 timer, både til fots og i kano. 17 stykker skulle opp i denne lille kanoen. Det var ikke noe gøy. Jeg satt helt stiv og bare ventet på at vi skulle kantre. Men det gikk heldigvis fint.

En tettpakket kano. Det var jo helt nydelig ute i sumpen. Men ikke lett å slappe av å nyte omgivelsene når kanoen såvidt er over vannflaten.

Nå fikk vi se en kaiman på nært hold. Utrolig stilige dyr. Han sto helt stille, så vi fikk studert den i flere minutter.

Ricardo lokker frem en svær tarantell. Den er like stor som hånden min. Det er en dame forteller han og hun kan godt bo i samme hiet i 20 år.

Jeg turte ikke gå så nærmt at jeg fikk noe bra bilde. Men her er hun nå 🙂

Etter lunsj var det ut på tur igjen. Da tok vi båten over til apeøyen. Noen av apene var så tamme at de kom ned for å ta bananer som guidene hadde med. De spurtet opp igjen i treet med en gang. Dette er brune cappochino aper.

Min søster fikk en ned på skulderen sin. Jeg fikk desverre ikke noe bilde av det.

Her er en svart edderkoppape. Den var veldig skeptisk og brukte lang tid før den kom ned etter bananen.

Morsomme skapninger. Vi hadde det gøy der ute på øyen en times tid før vi dro tilbake.

Vi dro fra Amazonas i dag morges (mandag) Da var det over 30 grader. Svetten bare renner hele tiden.

Når vi landet i Cusco igjen, som er 3500 m.o.h, kl 12 i dag er det 21 grader. Nå på kvelden er temperaturen sunket til 6 grader. Det er store temperaturforskjeller i dette landet. Enten svetter man veldig eller så fryser du. Det er ikke noe mellomting her.

Vi merker også høyden godt. Er svimmel, kvalm og har vondt i hodet nå. I morgen tidlig skal vi kjøre opp til over 4000 meter. Til en by som heter Puno. Titicacasjøen står for tur. Lurer på hvordan vi takler den høyden?

#Amazonas #cusco #peru #søramerika #jomfrureiser #søstrepåtur #gruppereiser #rundtur #jungel #regnskog

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Svette dager i Amazonas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top