Veien til Machu Picchu

Mandag begynte vi på reisen vår til Machu Picchu. Vi ble kjørt fra Urubamba til Abra Malaga, som ligger 4350 m.o.h. Derfra skulle vi sykle 50 km nedover de svingete og bratte bakkene. På litt under to timer syklet vi 3000 høydemeter ned.

Det begynte å regne før vi kom oss på syklene. Og det regnet som ville Olsen helt til vi kom ned. Tåken lå tett hele tiden. Det var litt nervepirrende, for bilene kunne jo ikke se oss så godt.

10 min før vi var nede punkterte jeg da jeg måtte sykle over vannmassene som fosset over veien. Heldigvis hadde vi følgebil som jeg kunne sette meg inn i.

Vi var våt til skinnet alle sammen når vi kom til Santa Maria. Her henger vi opp klærne til tørk.

Vi overnattet på et ganske shabby hotel i Santa Maria. Men alle var så sliten etter dagen, så det var ikke noe problem å få sove der.

Vi skulle rafte før vandringen begynte. Det hoppet meg og min søster over. Vi orket ikke ha mer våte klær i sekken.

Første dagen gikk vi 16 km.

De første kilometerene gikk gjennom tett jungel opp til 1800 meter.

Det var smale stier og stupbratt enkelte steder. De med høydeskrekk fikk utfordret seg den dagen.

En helt fantastisk natur. Jeg virkelig nøt denne turen.

De som bodde oppe i fjellene hadde laget til små butikker, så vandrere kunne få noe kaldt å drikke.

Vi måtte ned igjen fra høyden. Der krysset vi elven flere ganger. Broene var av ymse kvalitet. På denne kunne vi bare gå en og en. Ganske vinglete.

Her er en med litt småråtne planker. Prøvde å gå så lett som mulig.

En time igjen fikk vi beskjed om. Begynnte å bli sliten nå.

Det ingen hadde fortalt oss var at vi måtte bli sendt over elven i en liten kasse som gikk på en tynn kabel. Det var ganske skummelt. Tre og tre satt seg i kassen og ble hevet utfor. Dette tok jo sin tid da, så det ble helt mørkt før vi alle var over.

Etter å ha gått i 8 timer var det helt fantastisk å få bade i varme kilder da vi kom frem til Santa Teresa

I Santa Teresa overnattet vi også på hostel, men det var litt bedre standard enn det første.

Onsdag startet dagen med sip-line. Jeg sto bakerst i køen og ble mer og mer nervøs. Da det ble min tur fikk jeg nesten panikkangst og trakk meg. Er litt pinglete jeg da 🙂

Her har min søster hevet seg ut.

Etter zip-line begynner dagens vandring. Vi starter fra et sted som heter Hidrolectica. Her møtes mange back-packere. Her kan man få kjøpt mat og drikke. Eller få sendt bagasjen sin med toget, hvis man ikke orker å bære den hele veien.

Vi følger jernbanesporet og den terrakotta-fargete elven hele dagen.

Og over ymse broer.

11 km tilsammen fra Hidroelectica til Aguas Calientes hvor vi skulle overnatte.

På veien får vi vårt første glimt av Machu Picchu. Mektige fjell her i Peru.

Endelig fremme i Aguas Calientes. De fleste av oss var veldig sliten. Det er tungt å gå så lang og bære sekk i rundt 25 grader.

Det ble bare middag og tidlig i seng den kvelden. Vi skulle stå opp kl 04.30 torsdagen for å komme oss opp til Machu Picchu før soloppgang. Det får jeg skrive om senere.

#Aguascalientes #Santamaria #santateresa #machupicchu #peru #søramerika #vandring #fjelltur #inkatrail #jomfrureiser #søstrepåtur #gruppereiser #rundtur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

2 thoughts on “Veien til Machu Picchu

  1. var der for noen år siden, reiste med Albatros, som jeg anbefaler på det varmeste,men ikke en slik strabasiøs tur som dere har hatt her. Det var en fantastisk opplevelsestur på alle måter, så mange gode minner…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top