Byen mellom de 7 fjell

Vi er jo heldig her i Bergen som har alle disse flotte byfjellene våre. “De 7” er Lyderhorn, Damsgårdsfjellet, Løvstakken, Ulriken, Fløyen, Rundemanen og Sandviksfjellet. Jeg føler meg ekstra heldig som bor i Sandviken, 5 minutters gange fra Fjellveien. Derfra kan jeg gå opp Stoltzekleiven til Sandviksfjellet eller opp til Fløyen og Rundemanen. Eller hvis jeg ønsker en lengre tur kan jeg gå over Vidden til Ulriken.

Siden det nå bare er 11 dager til jeg reiser til Peru tenkte jeg at jeg skal gå på alle de 7 fjellene denne uken. Få litt trening før vandringen i fjellene der borte.

I dag gikk turen fra Svartediket oppover Isdalen til Rundemanen sammen med en venninne. Isdalen er det område i Bergen som får mest nedbør. Det er 5 km med grusvei opp til demningen på Tarlebøvannet og ca 2 km derfra til toppen av Rundemanen. Det går faktisk an å sykle eller trille barnevogn hele veien.

Masten på Rundemanen 568 meter over havet. Bergens nest høyeste byfjell.

Vi hadde jo håpet på fint vær da, men det kunne vi bare glemme. Det var skikkelig surt på toppen.

Vi gikk ned igjen mot Brushytten og Fløyen. En fantastisk flott utsikt over byfjorden, mot Lyderhorn, Løvstakken og Askøy på fine dager. Det var nesten helt snøfritt hele veien nå. Heldigvis. Deilig å kunne gå tur uten å ha brodder på seg.

Her er jeg nede igjen på Fjellveien og straks hjemme. Hele runden ble 12 km tilsammen og vi var ute i over 3 timer. Nå ligger jeg under teppet og prøver å få varmen i meg igjen. Merker ikke noe på temperaturen ute at vi har gått over til sommertid. Men det kjennes likevel deilig ut å ha fått seg en god tur i godt selskap. Da er altså 2 av de 7 unnagjort i dag. Rundemanen og Fløyen.

#fløyen #rundemanen #syvfjell #byfjellene #bergen #fjelltur

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top