Marokko, Marrakech og Sahara

Nå har jeg vært hjemme noen dager, så det er vel på tide å oppsummere turen og poste litt mer bilder.

Vi ankom Marrakech lørdag 13. februar på kvelden og reiste rett inn til byen for å spise middag. 8 damer fra forskjellige deler av landet. Ingen som kjente hverandre fra før. Siden det var en så liten gruppe ble vi fort kjent.

Det var mye kaldere enn jeg hadde forestilt meg. Så vi satt å frøs på takterassen når vi spiste middag.

De fleste middagene vi spiste var laget i leirgryter. Tajine som det heter. For det meste lam eller kylling med poteter, gulrøtter og squash. Det overrasket meg at de brukte så lite krydder. Lite smak på maten altså. Vi fikk alltid salat til forret og frukt til dessert. Sunne måltider ble det ihvertfall.

Allerede morgenen etter kjørte vi østover mot Sahara. Vi kjørte over Atlas-fjellene. Spennende å kjøre i dette landskapet å nyte den flotte naturen.

Vi spiste lunsj i Ait Ben Haddou og hadde en rundtur i den gamle byen. Her er mange Hollywood-filmer spilt inn. Bl.annet The Gladiator. Det var en fantastisk vakker liten by fra 1100-tallet. ( har skrevet et innlegg tidligere) Ble litt skuffet over guiden som hadde så dårlig tid. Vi fikk bare en time der, før vi sjekket inn på hotellet vårt i Ouarzazate. Kunne heller tenkt meg å vært lenger i byen, enn å sitte på hotellet til vi skulle spise middag 3 timer etterpå.

Det er vel det som er dumt med gruppereiser, vi må følge et program.

Dag 3. Vi kjører videre til ørkenen gjennom Draa-dalen. Her var det kilomet på kilometer med daddelpalmer mellom de flotte fjellene.

Stakkers eselet som må stå sånn i solsteiken. Her bruker de esler og muldyr som transportmiddel mer enn sykkler eller mopeder.

Vi besøkte et kjeramikkverksted i Tamegrout. Ovnene der de brenner keramikkene var langt under bakken.

Masse vakkre ting her. Jeg kjøpte et stort fat her og betalte 3 ganger mer enn jeg ville gjort på markedet i Marrakech. Men det visste jeg selvfølgelig ikke før vi var i Marrakech igjen. Synes jo at reiseleder kunne fortalt oss det da. Man lærer så lenge man reiser 🙂

Vi kom frem til ørkenen rett før solnedgang. Her levde vi som nomader i 3 dager. Varme dager og iskalde netter.

På morgenen hadde vi litt yoga og på ettermiddagen var det magedans. Magedans har jeg ikke prøvd før. Det var kjempegøy, så det gjør jeg gjerne igjen hvis jeg får mulighet.

Utrolig vakkert i ørkenen og en herlig stillhet.

Den ene dagen red vi også på dromedarer. Her tar eieren de med seg igjen. Lurer på hvor i allverden han gikk med de? Det var jo flere mil til nærmeste boplass.

Jeg prøvde også sand-board. Veldig gøy. Det gikk ikke veldig fort på den myke sanden. Og veldig tungt å kravle seg opp igjen bakkene. Veldig bra trim da.

“Sandboard-instuktørene” slapper av i sanden.

På kveldene satt vi rundt bålet og hørte på trommer og folkeviser. God stemning.

Spennende å bo i Sahara på denne måten. Men må bare si at jeg hadde kost meg mer om det hadde vært litt varmere.

6. dagen kjører vi tilbake til Marrakech. Nesten 90 mil tilsammen. Her kjører vi over en inntørket innsjø.

Vi stopper og ser på alle fossilene i steinene.

I Atlas-fjellene hadde det snødd de siste dagene. Den kalde vinden vi kjente i Sahara kom herfra.

Tilbake på hotellet vårt i Marrakech, Imperial Plaza. De to siste dagene ble veldig varm og deilig.

Jeg og to andre damer brukte de siste dagene til å gå på oppdagelsesferd på markedene i Medinaen. Helt umulig å se alt på bare to dager.

Så mange flotte og fargerike butikker.

Til og med en liten kameleon til salgs. Så søt 🙂

Marokko er et land jeg gjerne reiser tilbake til. Har lyst å se mye mer av landet.

Jeg bestillte turen gjennom Jomfrureiser. Det var tredje turen min med de. De har turer mange steder i verden. Kan virkelig anbefale de hvis du ønsker litt organisert jentetur.

Det som var spesielt på denne turen var at det var så mange “alternative” med. Jeg er jo ikke helt der. Så innimellom ble det for mye prat om shakra, krystaller, stråling, englekort, reiki, numerologi, hva en må spise eller ikke spise og alt mulig som skal være så bra (eller ikke bra) for sjelen. Ble litt for sært. Men heldigvis er det alltid noen man kobler litt bedre med, så man ikke føler seg helt utenfor.

Men alt i alt har det vært en fin opplevelsestur.

#rundreise #jentetur #marokko #afrika #marrakech #sahara #ørken #reiser #ferie #jomfrureiser #ouarzazate #marked

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

5 thoughts on “Marokko, Marrakech og Sahara

  1. talitasverden: Å? Likte du ikke Marokko? Noen ganger kan man være veldig uheldig med hvem man møter og hva man opplever. Jeg har det sånn med India. Vil ha godt betalt for å reise tilbake dit 😀

  2. Jeg likte ikke marokko. Vi er flere som var der å opplevde dårlige ting der. Vi traff på feil type folk. Det hele endte med at jeg og mamma måtte ha hjelp av ambasaden til å komme oss trygt hjem. Så dit reiser ikke jeg en gang til uansett om jeg får en million kroner for det

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top