Årets vakreste fjellturer

Det har vært et veldig variert år på turfronten. Jeg har alltid likt å vandre i naturen, gjerne alene med alle tankene mine. Her finner jeg ny energi og ofte nye løsninger på problemer jeg har.

Jeg kan ikke kalle meg et frilufts-menneske akkurat. Jeg er ikke glad i teltturer og tenne bål og de tingene der. Må være dagsturer og gode overnattingsmuligheter hvis jeg skal trives. Og viktigst av alt, jeg må ikke fryse for mye.

I august i år hadde jeg min første tur på en 2000 meters topp. Meg og to venninner ( hun ene er på bildet her ) reiste til Rondane en langhelg. For en fantastisk natur.

En sånn langhelg, i en eller annen fjellheim, skal jeg ha hvert år har jeg bestemt meg for.

Vi kom oss opp på Veslesmeden som ligger på 2015 meter. En fantastisk deilig mestringsfølelse å nå denne toppen. Det er det vakreste stedet jeg har vært i Norge tror jeg.

Neste mistepustenturen min i år var på Tablemountain i Cape Town. Det å endelig stå et sted som man har sett på bilder så mange ganger er ganske fantastisk.

Utsikt til Tablemountain fra Lionshead.

Det var en herlig tur opp til Lionshead. Er så utrolig glad for at jeg tok denne turen opp, selv om det var ganske bratt og litt nervepirrende innimellom.

På vei oppover Lionshead.

Utsikt over Signal Hills (løvekroppen) og Cape Town.

Det er denne turen jeg har sterkest minner fra i SørAfrika.

Målet mitt om å gå 100 ganger opp Stoltzen i år har jeg klart. Stoltzen er en beintøff stigning opp til Sandvikspilen i Bergen. Jeg var skikkelig lei når jeg var kommet til 70 ganger, men jeg kunne jo ikke gi meg med det. Da hadde jeg jo begynt å tenke på det til neste år også. Nei, nå har jeg klart 100 på et år, nå trenger jeg ikke gjøre det flere ganger 🙂

Ellers har jo Lise (og Stella selvfølgelig) og jeg prosjekt kommune-topper. Vi går på de høyeste toppene i kommunene rundt om i Hordaland.

Vi har faktisk klart 8 topper i år, fra sommeren av. Det synes jeg er bra gjordt.

Her er bilde fra Svenningen i Os kommune, 842 moh.

Utenom det har jeg vært på alle byfjellene rundtom Bergen.

Dette året har jeg funnet ut at det faktisk er dette jeg vil gjøre mer av. Det gir meg utrolig mye å få være ute i naturen. Har allerede laget en liste over hvor jeg vil gå til neste år.

Gleder meg allerede til et nytt turår, både alene og sammen med venner.

 

#fjellturer #reise #natur #norge #sørafrika #bergen #rondane

Drømmen min er å reise i alle landene i Asia før jeg blir pensjonert. Men innimellom frister det å reise til andre verdensdeler også. Jeg er så heldig at jeg har en jobb der jeg jobber en uke og har fri to uker. Så mulighetene er mangen til å reise. Har to store barn som er flyttet hjemmefra og er til og med blitt bestemor. Gleder meg veldig til å ha med meg barnebarna på tur når de blir litt større. Denne bloggen handler om mine reiser og alle de flotte stedene som finnes ute i den store verden. Både fjernt og nært. Har alltid vært fasinert av forskjellige kulturer. Hvordan mennesker lever, hvordan de tenker og hvorfor de tenker som de gjør. Og jeg elsker sol og varme. Sikkert fordi det er et stort savn, siden jeg bor i en by med max 80 soldager i året. På tross av været er jeg også veldig glad i norsk natur, så jeg poster av og til fra en fin fjelltur jeg har vært på. Takk for at du er med på reisene mine :-) Linda Mikkelsen
Posts created 598

One thought on “Årets vakreste fjellturer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top